Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Himmel/Porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Sökte lite i trådarna här men hittade inget direkt.

Jag skulle vilja veta hur man tar bilder med en vacker solnedgång, eller snarare precis efter solen gått ner och man får alla dessa härliga färger. Men med en modell/person i bild utan att denna blir en siluett eller att himmlen blir trist!

Jag utgår från att man använder blixten, kanske upplättning? (passar på att fråga, upplättning? Hur ser man det på en Sigma ef 500 DG)

Börjar man med att mäta av himmlen och sedan ställer in fokus på motivet? Och sedan bara knäpper av? Länk till en bild jag tänkt mig http://www.deviantart.com/view/24975488/

Gillar förvisso inte den helt då ljuset faller lite underligt enligt mig!

Hoppas någon kan hjälpa mig, utrustning? samt tekniken!

Du ställer in kameran på "Slow sync" eller liknande. Då exponerar den efter himlen men slår av blixten för att få en korekt exponering på tex din modell. Kolla i manualen till kameran, där stär det säkert.

Greven

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto