Annons

Highpass för skin smoothing. Vad heter metoden?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Någon beskrev för en tid sen ett attans klurigt sätt att gämna till oregelbundenheter i hud, och hade ett namn på det. Jag gillade det, googlade på det, och hittade massa intressanta tutorials där blandannat highpass filter var inblandat. Tekniken kallades för någon slags bandpass filtrering. Jag kände jag hade bra flyt på detta men nu är det ett tag sen jag gjorde det.

Nu har jag glömt vad det heter, och jag kommer inte ihåg arbetsgången. Vad heter det så jag kan googla igen?

Ja, altzheimer light är inte så light längre...

Det finns flera varianter. Bland annat deGrunge och Inverted Highpass och Frequency Separation där man gör ett eget Highpass-filter med hjälp av Apply Image bl a..

"Frequency separation" är det nog du söker. Detta är en bandpass. Hur man sen gör för att invertera/subtrahera skiljer lite mellan olika metodiker, men grunden är alltid bandpass.

Prova "photoshop frequency separation" på google.

Enklast (och med bäst numerisk precision - men också mest svårkontrollerad) är varianten där du:
*gör kopielager, applicerar en liten gauss (den övre frekvensavskärningen)
*kopiera kopian, applicera större gauss (den lägre frekvensavskärningen)

När du sen inverterar topplagret och sätter genomskinligheten till 50% får du en "positiv bandpass". Slår du ihop de två översta och inverterar får du en "negativ bandpass", vilket är vad du är ute efter.

Den mindre gaussen, den första, bestämmer vilka detaljer du "skyddar". Alla detaljer som försvinner i denna blurrning kommer vara opåverkade efter att du är färdig med filterlagret. Den andra blurrningen är hur mycket filtereffekt du vill ha, hur stor radie.

Det kan vara väldigt effektivt att använda gauss i första steget och "smart blur + gauss" i andra steget.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto