Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"High-tech"-byggnader i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

potion

Aktiv medlem
Har fått i uppdrag av brorsan att fota för hans hemsida. Och pojken vill att jag fotar "High-tech"-byggnader... Han menar hus med futuristisk, innovativ arkitektur (heter det så?)
Eftersom min geografikunskap sträcker sig ungefär till Slussen med kort omnejd, så behöver jag lite hjälp att hitta dessa byggnader..

Någon som vet var jag kan hitta dem? Kista Science center (tror jag det heter) kanske..? Finns det fler?

Mycket tacksam för hjälp! =D

// Linda - som ber till AC-guden att luftkonditioneringen ska börja funka igen... *PUST*

Dåligt med "High-Tech" i Stockholm tycker jag. Urexemplet är ju Lloyds of London, men det är ju som sagt i London. Titta på http://www.open2.net/modernity/ för att se lite hur de olika husen kan se ut.

När jag skrev mitt specialarbete om High-Tech fanns det inget i Stockholm som var omnämnt, men det är ju nästan 10år sedan.

Tack för tipset!

Undra just om man skulle ta sig en liten semestertripp till London och låta brorsan betala för den..?! ;)

// Linda - som smider planer.. };)

Både och. Bilderna ska ligga på hans hemsida som en "bård" nästan högst upp. Så de kommer ju bli relativt små, men han vill inte att det blir för "plottrigt". De ska smälta ihop med varandra i harmoni.. =)

// Linda

Har inte Posten ett nytt kontor i Frösundavik? Massor av glas har jag för mig.
Det stod något i DN om det under våren.

Jo, är det glas man vill ha så har vi ju:

- Postens strandade finlandsfärja
- Kista Sience Tower
- Scandic uppe i Upplands Väsby.

Andra hus som man kan få balla/hårda fasad bilder på är

- GE kontoret i Solna Strand/Vreten (rena vita fasader med vassa hörn + glas)
- TV Huset/Kaknäs/Garnisonen (häftiga färg inslag i det grå)

WOW! Tack allihopa! Nu är det bara att vänta tills mamsen kommer hem med bilen så drar jag! =D

Fast London lät ju lockande.. =) Äh.. tar en resa till Barcelona istället och softar istället.. =P

// Linda - som fortfarande pustar i 30-gradig värme på jobbet...

Jag var på en konferens för ett par år sedan på Marievik konferens på Årstaängsvägen på Liljeholmen, vid Liljeholmsbrons södra brofäste.
Det var en rätt anslående byggnad i rostfritt eller aluminium.

Hotell Ariadne, vid Siljaterminalen. Dels hotell-lobbyn (du kan se en bild därifrån på tråden om Stockholmsbilder) och dels den inomhusgata som finns i anslutning till den. Ta gärna hissen upp till 17 våningen, hissresan är spektakulär, utsikten intresssant. Finlandsfärjorna själva är ju förresten större än hus och mycket mera hi-tec så varför inte ta med en sån?

Som sagt kista sience tower är ett trevligt motiv med häftig arkitektur.
Kolla gärna in mina bilder därifrån i mitt album "Kista -en värld av arkitektur".

mvh
Patrik

Vilka fina bilder du tagit Patrik! Det är såna lillebrorsan menar.. =)
Får ge mig ut på en liten rundresa runt Stockholm och plåta "High-tech"fasader! =D

Kanske kan lura med mig nån som är bättre än jag på geografi också... =S

// Linda - som åkt vilse på väg till jobbet... FYRA gånger.. *harkel*

ANNONS