Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

High speed sync - nackdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Mina externa blixtar (Canon 430 och Nissi 866) är kapabla till "high speed sync".

Denna funktion är dock avslagen som default och måste aktiveras för att fungera.

Varför är det så? Om nu blixten stödjer den funktionen, varför är den inte påslagen från start?

Förlorar man något genom att aktivera high speed sync?
 
Hej

Mina externa blixtar (Canon 430 och Nissi 866) är kapabla till "high speed sync".

Denna funktion är dock avslagen som default och måste aktiveras för att fungera.

Varför är det så? Om nu blixten stödjer den funktionen, varför är den inte påslagen från start?

Förlorar man något genom att aktivera high speed sync?

Du förlorar blixtstyrka och batteritid om jag inte minns helt galet.
 
Blixten tappar styrka när du använder high-speed-sync eftersom den pulserar ut ljuset. Men det gäller bara när du faktiskt använder high-speed-sync-funktionen. Om du använder normala synctider så kan blixten ha high-speed-sync aktiverat utan några bieffekter. Jag använder iofs Nikon men jag har min kamera/blixt alltid inställd på high-speed-sync (FP som det heter på Nikon-språk) och då används bara high-speed-sync när det behövs.
 
Tack för svar, då verkar det ju vara enklast att lämna det aktiverat.

Absolut. Tänk så här: om x-synk är 1/250sek så har du halva blixtstyrkan vid 1/500, halva igen (1/4) vid 1/1000, 1/8 vid 1/2000, 1/16 vid 1/4000 osv. Men så länge du ser till att hålla dig på X-synk eller längre tider spelar FP-sync, HSS o s v ingen roll.
 
ANNONS