Annons

High speed sync med off-camera blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusBerg

Medlem
Jag har en 580ex II och ska börja fota mer sport till sommaren, men jag undrar hur pass high speed sync fungerar när man har blixten kopplad till en 10m synckabel eller liknande? Förut hade jag en canon OC-E3 som var förlängd med en nätverkskabel, men jag kommer inte ihåg om jag testade HSS med den.

Ett billigare alternativ än OC-E3 skulle ju vara om man kunde köpa en blixtsko med sync-uttag och bara använda en vanlig sync-kabel, men som sagt vill jag bara veta att det fungerar bra innan jag börjar köpa grejerna

Tack på förhand!
 
HSS funkar väl bara med E-TTL-kopplad blixt, dvs med full E-TTL sladd eller trådlöst typ 580EX-blixt, Canons ST-E2, Radiopoppers och nya PocketWizard. Kommer inte att funka med vanlig sync-kabel.
 
HSS funkar väl bara med E-TTL-kopplad blixt, dvs med full E-TTL sladd eller trådlöst typ 580EX-blixt, Canons ST-E2, Radiopoppers och nya PocketWizard. Kommer inte att funka med vanlig sync-kabel.


Okej, men alltså bör det fungera med OC-E3? Spelar det någon roll hur lång man gör sladden då tro?
 
Jag är inne på samma banor :)
Hittade ett par OC-E3 kablar på ebay som var 3 resp 10 meter långa. är det något att ha? Prisvärt?

Jag tror inte att sync-kabel gör jobbet :(


3M, 3M,10M,10M
 
Jag är inne på samma banor :)
Hittade ett par OC-E3 kablar på ebay som var 3 resp 10 meter långa. är det något att ha? Prisvärt?

Jag tror inte att sync-kabel gör jobbet :(


3M, 3M,10M,10M


Jodå, den jag hade var jag nöjd med, men det var ju efter att jag hade förlängt den, hade inte så stor nytta av 90cm sladd. Men den fungerade iallafall hur bra som helst. Men som jag frågade innan, kan den bli att fungera sämre beroende på hur lång man gör den? Jag kan inte just någonting om elektronik, men jag hade iallafall bara tänkt att göra den max 10m.

Har inte riktigt råd att köpa pocket wizards just nu pga priset, så ifall HSS fungerar som det ska med en omgjord EC-O3 så kan man ju faktiskt leva med att inte vara helt trådlös.
 
Jag har nu beställt kabeln från Ebay. Jag återkommer när jag har fått hem den :)

Hittade denna klipp på youtube.
youtube
Fotografen använder 10 meters varianten. Han beskriver dock inte om han har använt sig av hss.
En del bilder har en ganska kraftigt underexponerad bakgrund trots det starka dagsljuset! Min lilla hjärna kom fram till att han måste ha använt sig av kortare slutartider än 1/250 för att få detta resultat = HSS.
..... ELLER??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.