Annons

High Speed Sync - Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hejsan Persson och ni andra kloka!

Jag har en 7D, en 430 EX och en just inköpt Nissin Di866.

Jag skulle vilja använda blixtarna med korta slutartider, t ex 1/640 sekund. Jag har försökt läsa mig till hur det funkar men får ändå inte riktigt kläm på det.

Detta är vad jag kommit fram till:

Om jag monterar min 430 på kameran så kan jag använda high-speed sync på den. Den kan dock aldrig fungera som Master i en trådlös setup.

Den inbyggda blixten kan vara Master men då kan jag inte använda tider kortare än 1/250.

Nissinblixten stödjer high-speed sync och kan vara Master men det verkar inte gå att kombinera dessa två funktioner. Går jag in i TTL-menyn kan jag välja Hi Speed on, men då styr den inte min 430. Sätter jag den som Master i Wireless menyn funkar den som Master för min 430 men då tappar jag möjligheten till high speed sync.

Är detta korrrekt uppfattat? Har jag missat något eller ar det så det skall fungera? Hur kan jag få korta slutartider och samtidigt kombinera flera blixtar trådlöst?

Tacksam för tips.
 
Jag känner inte till Nissin, men för övrigt är dina observationer helt korrekta.
Med en 580 EX II som master kan jag köra mina andra 580 EX II som slavar, även med HSS, om jag vill. Det vill jag sällan, för är det så ljust att det behövs är det ändå ofta svårt att använda slavar som kommunicerar optiskt.
Men det är i alla fall så det fungerar.

Om din Nissin inte kan kombinera HSS och master så vet jag inte varför. Kanske av samma anledning som den inbyggda på 7D inte kan det - effekten räcker inte till?
 
Du har helt rätt, det fungerar inte med ir-trådlöst. Max 1/250 sek. Jag har PocketWizard FlexTT5 och MiniTTL till mina 430ex II och Nissin Di866, och då kan jag köra trådlöst upp till 1/8000 sek. Riktigt coolt faktiskt, men dom kostar ju rätt mycket...
 
Tack för svar. Det kan nog inte vara effekten som felar på Nissin-blixten, den är ju rejält kraftfull.

Lite olika bud alltså på vad som är möjligt och inte.
 
Var nu inne på Nissins hemsida och det verkar som support för 7D kräver en uppdatering av firmware. Har försökt men lyckas inte. Startar en egen tråd om den saken.
 
ANNONS