Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hexanon M 28/2,8 - adapterring

Produkter
(logga in för att koppla)

MoreX

Aktiv medlem
Hej alla Konica Hexanon fans!

Saken är den att jag för någon månad sedan köpte ett begagnat Konica Hexanon M 28mm F2,8 in mint condition förutom att adapterringen för motljusskyddet efter en marksyning fått sig en liten knick. Denna adapterringen, tillverkad av aluminium, har väldigt speciella invändiga gängor, en mot objektivet och den andra mot motljusskyddet och är även försedd med en röd punktmarkering som motsvarar bländarval.

Detta objektiv, som jag för övrigt använder på min Sony Nex-7, tillverkades någon gång 1999-2001, tyvärr har inte Konica någon reservdelstillverkning längre vilket gör det ytterligt svårt att få tag i reservdelen.

Så tänkte höra om det är någon av er medlemmar på fotosidan som kan tipsa om var man skulle kunna få tag på en ny sådan originalring? Kanske rent av någon av er som har en liggandes i någon låda eller känner till något Konica restlager någonstans i världen?

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Bellamy på Japan Camera Hunter. Han kan ordna fram det mesta i kameraväg och tillbehör, men det kommer inte vara jättebilligt. Men det är iallfall gratis att skicka honom ett mail och fråga.

http://japancamerahunter.com

Lycka till!

Tyvärr fick jag inget svar, verkar till att vara stört omöjligt att få tag på ringen. Har verkligen försökt världen runt hos olika Konica agenter. Har tom varit i kontakt med Andreas Buhl i Tyskland fick några leads av honom (Tyskland o USA) men inte heller de gav något. Har iofs fått knackat till ringen så den går på om än lite trögt, motljusskyddet går även det att använda nu. Tack för att du undrade!

Tyvärr fick jag inget svar, verkar till att vara stört omöjligt att få tag på ringen. Har verkligen försökt världen runt hos olika Konica agenter. Har tom varit i kontakt med Andreas Buhl i Tyskland fick några leads av honom (Tyskland o USA) men inte heller de gav något. Har iofs fått knackat till ringen så den går på om än lite trögt, motljusskyddet går även det att använda nu. Tack för att du undrade!

Ah, trist...

Jo det är helt riktigt, optiken har Leicas M bajonettfattning, men ringen är tämligen unik för denna optiken och sitter i andra änden. Det är en slags adapterring avsedd att skruva fast motljusskyddet i.

Måste du använda original motljusskydd? Det är väl ändå inte anpassat till den bildvinkel du får när objektivet är monterat på en Nex. Som jag förstått har det objektivet 46 mm filtergänga. Kanske kan du hitta ett motljusskydd med den gängan som passar ett 35 mm eller 50 mm objektiv. Fast enklare är det nog att hitta en stepup-ring som stegar från 46 mm till någon vanligare filterdiameter, t ex 49 mm eller 52 mm. Tyska Heliopan, http://www.heliopan.de/ , gör såna ringar för nästan alla tänkbara filterdiametrar.

Olle

Nu vet jag ju inte hur prylen ser ut men

Fören herrans massa år sedan behövde jag en aluminiumpryl med flera olika gängor (både utvändiga och invändiga). Jag frågade ortens gymnasium och vips var det fixat perfekt och relativt billigt (ett par hundringar) till eleven som fixade det hela i svarven (Han var överlyckligt att få göra något som verkligen skulle användas)
Joachim

Måste du använda original motljusskydd? Det är väl ändå inte anpassat till den bildvinkel du får när objektivet är monterat på en Nex. Som jag förstått har det objektivet 46 mm filtergänga. Kanske kan du hitta ett motljusskydd med den gängan som passar ett 35 mm eller 50 mm objektiv. Fast enklare är det nog att hitta en stepup-ring som stegar från 46 mm till någon vanligare filterdiameter, t ex 49 mm eller 52 mm. Tyska Heliopan, http://www.heliopan.de/ , gör såna ringar för nästan alla tänkbara filterdiametrar.

Tack för ditt engagemang Olle :) Det har du iofs rätt i att objektivet tyvärr inte blir ett 28 på Nexen, utan med cropfaktorn 1,5 hamnar man istället på 42 mm. Skulle helst vilja försöka komma över en originalring. Fick hjälp av Christer på Kamerateknik i Malmö med att knacka ut knicken på ringen. Den går nu faktiskt att skruva på objektivet om än en aning trögt, jag kan nu även använda motljusskyddet.

Fören herrans massa år sedan behövde jag en aluminiumpryl med flera olika gängor (både utvändiga och invändiga). Jag frågade ortens gymnasium och vips var det fixat perfekt och relativt billigt (ett par hundringar) till eleven som fixade det hela i svarven (Han var överlyckligt att få göra något som verkligen skulle användas)
Joachim

Tack för tipset Joachim, alls ingen dum idé faktiskt :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar