Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Heta pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får "heta pixlar" när jag tar nattbilder med 20 och 30 sekunders exponeringstid. Har testat hans plug in och den funkar väldigt bra.

Vad jag funderar över är om man ska acceptera dessa "heta pixlar" eller inte? Någon som har en uppfattning.

Här är ett exempel från en nattbild.
Orginal bilden
http://www.choke.se/Images/A1pic/moon_4nov.jpg

Här har jag kört med HPNR (Hot Pixel Noise Remover )
http://www.choke.se/Images/A1pic/moon_4nov_hot_pixel.jpg

hälsningar
Choke

Och slutligen har jag kört lite NI utan några profiler.
http://www.choke.se/Images/A1pic/moon_4nov_ni_hotpixel.jpg

Det var en vådlig massa prickar på himlen o andra ställen. Är verkligen alla heta pixlar?

När jag gjorde mitt superviktiga test att fota insidan av linsskyddet såg jag ingen hotpixel på någon av de tio-tolv bilderna... men jag ska villigt erkänna att jag inte fingranskade allihop. Hittills har jag sett EN röd hotpixel från min A1 o eftersom den inte återkom, i varje fall inte på samma ställe, så har jag inte letat vidare.

/kg som ska fingranska mer senare

KGS skrev:
Det var en vådlig massa prickar på himlen o andra ställen. Är verkligen alla heta pixlar?

/kg som ska fingranska mer senare

Jag tror det, blev ännu mer när jag "råkade" ha AS inkopplat. När A1 blir för varm kan detta tydligen inträffa, gäller inte alla kameror. Har sett exempel utan "heta pixlar" trots exponering på 30 sek. Frågan är om man ska acceptera, Minolta har någonstans sagt att detta kan inträffa om man kör för långa exponeringstider. Men om vissa kameror klarar så är jag nog inne på att det är ett fel.

Choke

Nu har jag fingranskat

en 30 sekunders bild, och jag hittade också en massa såna där prickar i bilden! Men heta pixlar ska väl dyka upp på samma ställe hela tiden, det där ser mer ut som nån slags störning, ett brus liksom... o med 30 sekunders slutartid kan man ju tänka sej att både det ena o det andra kan hända... minns inte om AS var aktiverad eller ej o det framgår väl inte av EXIF-informationen heller? Prickarna stör inte särskilt mycket förrän man drar upp till 100% på skärmen... antagligen därför jag inte stört mej på dem.

ska kika på bilderna av linsskyddet... eller ta en ny, jag kanske kastade dem *s*

KG,

tror inte att de ska dyka upp på samma ställe. Problemet är att sensorn blir för varm (om jag har fattat problemet rätt) om Du prövar med HPNR så plockas prickarna bort. Du har rätt man ser det bara i 100%. Någonstans har jag läst att man bör stänga av kameran några minuter innan nästa exponering vid långa slutartider. Fast hur ofta använder man långa tider,fast lite irriterande är det.

Choke

Nu har jag plåtat insidan av locket igen (!) och på en yta på 400x400 pixlar har jag fem misstänkta heta pixlar på en helsvart yta, de blir rödaktiga, inte vita som de blev utomhus... 30 sekunder rakt in i locket, med och utan AS (gav ingen skillnad) men då var kameran kall förstås...

Nåja, de finns där, men de stör knappast, det är som mossan i min gräsmatta, det finns mossa, men vem bryr sej *s*

/kg som är överraskad över att än en gång ha plåtat insidan av linsskyddet

KGS skrev:
Nåja, de finns där, men de stör knappast, det är som mossan i min gräsmatta, det finns mossa, men vem bryr sej *s*

[/B]
KG
Bra jämförelse med mossan. Den köper jag. Ska nog göra som Du och fotografera insidan av locket. Kanske har vi hitta en ny foto-nisch - foto insidan av objektivlocken, häftig utställning det kan bli:)

Choke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar