Annons

Het pixel - redigera många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag har kommit hem från resa i Uganda och upptäckt en het pixel som är synlig på ca 1/3 av bilderna. Enkelt att fixa i Photoshop när det handlar om enstaka bilder men när det är fråga om hundratals så blir det tidsödande. Två frågor:

1. Finns det programvara som kan redigera bort heta pixlar på en stor mängd bilder samtidigt?
Namn på sådan? Jag är inte petnoga och resultatet behöver inte bli helt perfekt men "good enough", bara att punkten ändras från röd till grå skulle vara ok i de flesta fall. Det bästa dock om pixeln får samma färg som intilliggande område.

2. Vilken är garantitiden för att fixa kameran? Det är en Canon G10, köpt i butik i Sverige i maj 2009, knappt två år sen alltså. Ett eller två års garanti?
 
Jag har kommit hem från resa i Uganda och upptäckt en het pixel som är synlig på ca 1/3 av bilderna. Enkelt att fixa i Photoshop när det handlar om enstaka bilder men när det är fråga om hundratals så blir det tidsödande. Två frågor:

1. Finns det programvara som kan redigera bort heta pixlar på en stor mängd bilder samtidigt?
Namn på sådan? Jag är inte petnoga och resultatet behöver inte bli helt perfekt men "good enough", bara att punkten ändras från röd till grå skulle vara ok i de flesta fall. Det bästa dock om pixeln får samma färg som intilliggande område.

2. Vilken är garantitiden för att fixa kameran? Det är en Canon G10, köpt i butik i Sverige i maj 2009, knappt två år sen alltså. Ett eller två års garanti?

Eftersom felet sitter på exakt samma ställe i alla bilder borde du kunna spela in ett makro i PS som åtgärdar felet.
Testa att spela in ett makro med lagningspenseln, dra en så snäv markering du kan runt pixeln och flytta ut den strax utanför. Det borde kunna fungera bra, men då får du inte ha beskurit bilderna innan samt att du får behandla stående och liggande bilder separat.

Edit: Testade nyss på ett gäng bilder som hade samma dammprick på sensorn och det fungerar bra. Har du otur kanske pixeln sitter på ett känsligt ställe, t. ex. ett öga, och då behövs säkert lite manuell behandling.
 
Senast ändrad:
Tack Mats,
Jag drar bara i nivåer/kurvor och oskarp mask vanligtvis, "Spela in makro" säger inte mig särskilt mycket, kan du utveckla hur man gör eller skicka länk? Jag har CS4 i jobbdatorn.
Använder dock oftast ett gammalt PS elements efter som starttiden är så mycket snabbare där.
Antar att CS4 är bäst i detta fall dock.

Ulf
 
Tack Mats,
Jag drar bara i nivåer/kurvor och oskarp mask vanligtvis, "Spela in makro" säger inte mig särskilt mycket, kan du utveckla hur man gör eller skicka länk? Jag har CS4 i jobbdatorn.
Använder dock oftast ett gammalt PS elements efter som starttiden är så mycket snabbare där.
Antar att CS4 är bäst i detta fall dock.

Ulf

Har ingen erfarenhet av Elements så jag vet inte om makrofuktionen finns där.
I CS4 är det inga problem.

• Öppna en av bilderna
• Ta fram paletten "Funktionsmakro" (Actions) Tryck på starta inspelning (se dump). Inspelningen startar nu.
• Gör din åtgärd
• Välj "spara som" och ange en ny plats. (Så du inte skriver över bilderna)
• Stäng
• Stoppa inspelningen (se dump)

• Välj File/Automate/Batch
• Ditt senaste makro ska nu vara förvalt. Välj från vilken mapp du vill använda makrot. Låt de andra valen vara avkryssade. Tryck ok. Nu startar uppspelningen. (I mappen får bara de bilder som ska åtgärdas finnas)

Klart!
 

Bilagor

  • makro_.jpg
    makro_.jpg
    64.6 KB · Visningar: 222
Stort tack för svaren. Det är inte raw så makrolösningen är nog den som funkar.
Jag ska prova någon kväll.

Någon som vet garantitiden för att lämna in kameran - ett eller två år?
 
Stort tack för svaren. Det är inte raw så makrolösningen är nog den som funkar.
Jag ska prova någon kväll.

Någon som vet garantitiden för att lämna in kameran - ett eller två år?

Man kan så klart använda "spot healing Brush Tool" eller den vanliga klonstämpeln också. (I stället för Patch Tool)
 
Någon som vet garantitiden för att lämna in kameran - ett eller två år?

Garantitiden beror på vart kameran är köpt, olika butiker kan ha olika villkor. Men om kameran är köpt i Sverige har du alltid en treårig reklamationsrätt, fungerar ungefär som butikens garantier skillnaden är bara att det är du själv som måste visa att felet är ursprungligt (alltså fanns när du köpte kameran).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.