Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Henry B Goodwin

Produkter
(logga in för att koppla)

knottporr

Ny medlem
Ohoy! Jag visste inte vilket forum man skulle lägga det här i, men jag hittade ett liknande inlägg här, så here we go.

Hittade två fina ramar på loppis idag, med två random svartvita fotografier i. När jag kom hem och tog ur fotona såg jag att det var Henry Goodwinfotografier. Signerade och sånt. Min fråga är alltså om de här är värda mer än de 50 kronorna jag la ut på dem?
tack på förhand :)

la också ut ett tillfälligt album med ett par bilder på fyndet.
http://fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=294913 (säg till om länken inte funkar, jag är forum-rookie...)

... såg jag att det var Henry Goodwinfotografier. Signerade och sånt. Min fråga är alltså om de här är värda mer än de 50 kronorna jag la ut på dem?
Vad jag förstår har Goodwins ateljébilder ganska litet värde, om de inte föreställer någon kändis. Och hur ser signaturen ut? Om det bara står "Goodwin" så kan det ju vara bilder av hans änka, som drev ateljén efter hans död.

Kanske idé att mejla Stockholms stadsmuseum eller Fotografiska och fråga?

Vad jag förstår har Goodwins ateljébilder ganska litet värde, om de inte föreställer någon kändis. Och hur ser signaturen ut? Om det bara står "Goodwin" så kan det ju vara bilder av hans änka, som drev ateljén efter hans död.

Kanske idé att mejla Stockholms stadsmuseum eller Fotografiska och fråga?

Man kan se signatur på ena fotot i albumet jag länkade.
Och ja, kan ju maila och fråga.
Det ser ju inte direkt ut som några kändisfotografier, men oavsett så har jag nog inte hjärta att kasta dem om de inte är värda nåt... :p

Hittade du någonsin negativen? :)

Nä, fast jag har inte kunnat leta överallt heller, kan ligga i nån låda i förråd blnadat med min, min brors och föräldrarnas plus farmors nerpackade saker.

Jag tcker mig ju ha sett negativen i en mapp där det även låg små kopior av Fröding-bilden, men sen den gången för flera år sedan så har jag inte sett till några andra bilder än dom två som är inramade.

Nä, fast jag har inte kunnat leta överallt heller, kan ligga i nån låda i förråd blnadat med min, min brors och föräldrarnas plus farmors nerpackade saker.

Jag tcker mig ju ha sett negativen i en mapp där det även låg små kopior av Fröding-bilden, men sen den gången för flera år sedan så har jag inte sett till några andra bilder än dom två som är inramade.

Jag har forskat en del kring Johan Moréns Frödingbilder. Och negativen bör vara glasplåtar i format 9 X 12 cm.

kommer rinte ihåg om det var glasplåtar, minns bara nån form av negativ och små foton i liknande storlek som jag då antog var kontaktkopior av negativen, minns dom som större än mellanformats film.
motivet skulle va likande som dom kända bilderna av Fröding och så nåt taget utomhus, vitklädda människor, nån i stol/rulstol och träd i bakgrunden som en äppelträgård.

kommer rinte ihåg om det var glasplåtar, minns bara nån form av negativ och små foton i liknande storlek som jag då antog var kontaktkopior av negativen, minns dom som större än mellanformats film.
motivet skulle va likande som dom kända bilderna av Fröding och så nåt taget utomhus, vitklädda människor, nån i stol/rulstol och träd i bakgrunden som en äppelträgård.

Intressant! Jag har sett ett av Moréns kända Frödingporträtt i vad jag tror är en kontaktkopia och den mäter 9 X 12. Finns i Uppsala universitetsbiblioteks Bilddatabas, id-nummer 8130 http://www.ub.uu.se/sv/Sok/Bilder/Bilddatabasen/ I basen ingår också en utomhusbild tagen av Morén.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar