Annons

Hendrix bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Grishövve

Avslutat medlemskap
Hej är ny här.

Jag hjälpte en kompis med en vindsröjning och fick ta allt jag hittade, i mängden av bröte hittade jag en pärm med bilder o negativ i bra kvalite på Jimmi Hendrix, undrar nu om det går att tjäna något på dom, på en bildbyrå eller liknande
Tacksam för svar
Patric

Vet du vem som tagit bilderna och har upphovsrätten? Säkrast att ta reda på det tror jag, eftersom bilder (om de är bra) på Jimmi Hendrix lär vara rena guldgruvan. Det är upphovsmannen (ev dödsbo efter upphovsmannen) som ska ha inkomsterna från bildförsäljningen. Dock om du fått alltihopa och säljer enbart kopiorna och negativen som de är privat, så får du inkomsterna från just den försäljningen. Men om bilderna publiceras är det upphovsmannen som ska ha ersättningen för publiceringen. Likadant om nya kopior tas fram från negativen och säljs. Då är det upphovsmannen som ska ha pengarna vad jag förstår?

Sammanträffande !?

Hej är ny här.

Jag hjälpte en kompis med en vindsröjning och fick ta allt jag hittade, i mängden av bröte hittade jag en pärm med bilder o negativ i bra kvalite på Jimmi Hendrix, undrar nu om det går att tjäna något på dom, på en bildbyrå eller liknande
Tacksam för svar
Patric

Hej
Igår var de en film på TV om en kille som i sin farbrors gömmor hittade en film snutt på JH i väldigt dålig kvalité på ca 20 sek. På en auktionsfirma i London trodde dom att han skulle kunna få 5 000-10 000 PUND !!
Så är bilderna i bra kvalité så, oj oj de kan bli pengar :)

Här kan du se filmen http://svtplay.se/t/102869/k_special__am_i_experienced_

ThomasR

Grattis till en sådan skatt. Spontant tycker jag att du bör köra med öppna kort med din kompis angående detta. Risken är nog stor att det blir en fd kompis och skadestånd om du inte kör den ärliga vägen.

Frånsett det, om bilderna är bra och unika kan du nog håva in en del kosing! :) Lycka till!

Om det inte går att hitta fotografen eller den/de som har upphovsrätten, vad gäller då? Någon som har kunskapen?
Sveriges museer, som ju råkar ut för detta problem ibland, har följande rekommendation:

"Fotografiska bilder utan känd upphovsman kan publiceras under förutsättning att man försökt att identifiera fotografen, och har för avsikt att justera rättigheter om en upphovsman hör av sig. Om ingen upphovsman hittas bör bilden ändå kunna publiceras med tilläggsupplysningen: "Fotograf okänd" på varje bild."

När det gäller det aktuella fallet bör alltså Patric göra allt han kan för att hitta bildernas upphovsman.

Men upphovsrätten är ju bara aktuell om man tänker publicera bilderna. Att sälja kopior och/eller negativ på auktion innebär ju knappast publicering? De som köper grejerna på auktion är troligen inbitna samlare och om de vill publicera bilderna senare så är det väl deras huvudvärk vem som har upphovsrätt.

Men upphovsrätten är ju bara aktuell om man tänker publicera bilderna. Att sälja kopior och/eller negativ på auktion innebär ju knappast publicering? De som köper grejerna på auktion är troligen inbitna samlare och om de vill publicera bilderna senare så är det väl deras huvudvärk vem som har upphovsrätt.

Var det inte precis det jag skrev? "...om du fått alltihopa och säljer enbart kopiorna och negativen som de är privat, så får du inkomsterna från just den försäljningen. Men om bilderna publiceras är det upphovsmannen som ska ha ersättningen för publiceringen...

Men upphovsrätten är ju bara aktuell om man tänker publicera bilderna. Att sälja kopior och/eller negativ på auktion innebär ju knappast publicering?
Upphovsrättslagen talar om att ett "verk görs tillgängligt för allmänheten". Det får bara upphovsmannen göra:

"49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten."

Publicering är ett sätt att göra det tillgängligt, ett annat är:

"4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten."

När det gäller ett verk (t ex en bild) som redan är "tillgängligt för allmänheten", t ex genom att den har publicerats eller sålts någon gång, gäller andra regler. Då får man göra en kopia för personligt bruk och man få sälja exemplar av verket.

Hendrix igen

Hej är ny här.

Tacksam för svar
Patric

Hej igen och tacksam för alla svar, jag kollade lite på materialet och det är 3st negativ med 4 bilder på varje, sen ser det ut som tillhörande kortserier gjorda på dessa negativ som sitter ihop.
Måttet på negativen är 62mm x 240mm för alla 4, det står kodak safety film på sidan inget annat .
Jag pratade med min kompis och han hade ingen aning om var dom kom ifrån, han vill inte ha någon ersättning då detta var dealen, det är hög kvalite på dom och ser ut som någon halvseriös spelning med pressening som tak.
Vad tror ni om att sälja dom på auktion eller så har jag läst att man kan sälja dom till någon byrå och få betalt per nerladdning, skickar med en bild som är tagen med mobilen på en av bilderna, tror jag, är inget vidare vass på datorer, tack för all hjälp.
Patric

Bilagor

• IMAG0025-1 hendrix från htc.jpg
    IMAG0025-1 hendrix från htc.jpg
    18.3 KB · Visningar: 247
Det där är ju mellanformatsnegativ 6x6, och är de bara skarpa ska det inte vara några problem att delsförstora dom. Vilket jag tror skulle kunna vara välgörande i några fall, om alla bilder är tagna på det avståndet din exempelbild visar, och med samma optik.

En fråga: Är de kopior som följer med lika stora som negativen? I så fall är det förmodligen bara kontaktkartor fotografen använt när man väljer ut bilder som ska förstoras. Och om du inte hittar upphovsmannen skulle jag kunna hjälpa dig med att kopiera upp riktiga mörkrumskopior på gelatinsilverpapper i fiber. Skulle tro att såna bilder kommer få högre värde än inscannat negativ och sedan utprintat. Mejla mig gärna i så fall. [email protected]

http://gelatin-silver.blogspot.com

ANNONS