Annons

Hemstudio

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Tänkte be om tips.

Jag är jädrigt sugen på att testa lite studiofoto. Har länge funderat på att köpa mig studioprylar men det har inte riktigt blivit av, huvudsakligen för att jag är lite fundersam över den lokal jag har till mitt förfogande. Problemet som jag har är att det är ganska lågt i tak, nånstans mellan 2-2.20.

Så den första frågan är givetvis om det är lönt att fortsätta fundera på det hela med den lokalen. Skulle det vara det, vad för prylar ska jag leta efter? Jag har en ganska begränsad budget så det är begagnat eller budgetprylar som gäller, tyvärr.
 
På modellbilder.se hittar du bra tips och vad du kan köpa billigt tex på ebay lampor, softbox med mera.

Tänkte be om tips.

Jag är jädrigt sugen på att testa lite studiofoto. Har länge funderat på att köpa mig studioprylar men det har inte riktigt blivit av, huvudsakligen för att jag är lite fundersam över den lokal jag har till mitt förfogande. Problemet som jag har är att det är ganska lågt i tak, nånstans mellan 2-2.20.

Så den första frågan är givetvis om det är lönt att fortsätta fundera på det hela med den lokalen. Skulle det vara det, vad för prylar ska jag leta efter? Jag har en ganska begränsad budget så det är begagnat eller budgetprylar som gäller, tyvärr.
 
Visst finns det lite begränsningar med lågt i tak, men inte så jag tycker du ska lägga ner idén med studiofoto. Jag har använt mina budgetblixtar 3 X 300Ws sen 2007, och har inte haft några problem med dem än. Jag plockar upp mina blixtar varje gång jag ska fota, men har inte fotat särskilt ofta. Om du ska upp och ner med dem ofta så tror jag att det kan vara idé att titta på märkesblixtar, även om det än så länge inte hänt något med mina. För min användning så duger de gott, (jag har ett antal foton tagna med mina blixtar på min profil.)
När man väl kommer igång och känner att man utvecklar sin ljussättning så är det riktigt kul.
 
Känns ju festligt att det går att köra med takbegränsningar. Har en gammal snickarverkstad som har takmått som de hade på 1800-talet. Nånstans runt 2-220 som sagt. Fördelen är dock att jag inte behöver plocka upp/ner särskilt mycket och nackdelen är då att takhöjden är låg.

Anders - Ska kolla, tackar för tipset!

Björn - Om det går att åstadkomma liknande med budgetutrustning tycker jag det kan kännas jädrigt spännande!
 
Låg takhöjd är ju inget problem så länge du fotar korta modeller. Det är alltid svårt att få "rätt" ljussättning med för lågt i tak. Det går inte att hissa upp blixtarna och få ljuset lite från ovan. Alla bilder på stående modell kommer att ha ljus typ solnedgång eller i allafall eftermidagssol. Skall man få snygg skugga under näsan på modellen så får hon/han sätta sig på golvet.

Nästa problem med liten lokal är att det blir för mycket ljus hur lågt du än ställer blixtstyrkan. Skall man ha låg blixtstyrka kostar blixtarna mycket pengar. Billigare blixtar går inte att reglera ner så mycket. Bäst är kanske kamerablixtar och paraply monterade på stativ. Då krävs någon form av blixtutlösare beroende på kamerasystem. Radiosändare passar till de allra flesta. Billiga kamerablixtar kan man hitta på tradera eller blocket.
 
Låg takhöjd är ju inget problem så länge du fotar korta modeller. Det är alltid svårt att få "rätt" ljussättning med för lågt i tak. Det går inte att hissa upp blixtarna och få ljuset lite från ovan. Alla bilder på stående modell kommer att ha ljus typ solnedgång eller i allafall eftermidagssol. Skall man få snygg skugga under näsan på modellen så får hon/han sätta sig på golvet.

Nästa problem med liten lokal är att det blir för mycket ljus hur lågt du än ställer blixtstyrkan. Skall man ha låg blixtstyrka kostar blixtarna mycket pengar. Billigare blixtar går inte att reglera ner så mycket. Bäst är kanske kamerablixtar och paraply monterade på stativ. Då krävs någon form av blixtutlösare beroende på kamerasystem. Radiosändare passar till de allra flesta. Billiga kamerablixtar kan man hitta på tradera eller blocket.

Bra tips!

Någon som har mer exakta tips på utrustning? Typ märken, modeller och liknande. Känns lite som en djungel för en nybörjare. Vad är det jag ska leta efter?
 
Bra tips!

Någon som har mer exakta tips på utrustning? Typ märken, modeller och liknande. Känns lite som en djungel för en nybörjare. Vad är det jag ska leta efter?

Du får berätta vad du vill göra för bilder.
Du får berätta vad du har för grejor idag, system, fabrikat.
Du får berätta vad det får kosta

så skall du få bästa möjliga svar.
 
Du får berätta vad du vill göra för bilder.
Du får berätta vad du har för grejor idag, system, fabrikat.
Du får berätta vad det får kosta

så skall du få bästa möjliga svar.

Har för närvarande inga prylar alls, mer än lös blixt och hemgjord bakgrund. Har lite lösa lampor som dock är gjorda för scenbruk.

Maxpris är väl 4-5000. Är främst intresserad av att plåta människor. Hel och halvkropp är väl det jag suktar efter.
 
Har för närvarande inga prylar alls, mer än lös blixt och hemgjord bakgrund. Har lite lösa lampor som dock är gjorda för scenbruk.

Maxpris är väl 4-5000. Är främst intresserad av att plåta människor. Hel och halvkropp är väl det jag suktar efter.

Detta är ett prisvärt paket som kommer att passa din kamera oavsett fabrikat. Det rymms inom din budget är funkar bra till lite mindre lokaler.
Tillsätt bara modell...
 
Galet mycket pengar för asientillverkade nybörjargrejor!


Skulle snarare säga att det är ett av de absolut bästa startkitten du kan köpa..
Vet inte om ni är medvetna om det men både Nikon och Canon produceras i Asien :)
Elinchrom är från Schweiz... men som allt annat i stort så produceras mycket i asien

Kaffebrus säljer en hel del billigt från asien som är helt ok
 
Ja allt är ju relativt men det känns nog som att det i mina ögon är ett rätt kompetent paket plus att det känns tryggare med ett lite mer välkänt märke. Och även om Umeå ligger typ på andra sidan av världen så är det enklare att handla där än Ebay om nu något skulle gå sönder.
 
Detta set tror jag att det är jag har fast mina är en äldre modell. Vita och lite mer kantiga i formen. De har ju Bowensbajonett så det finns ju en hel del tillbehör att få till om man vill.
http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-300ws-1351.html

Säkert ett bra set med tre blixtar till det priset. Dock kan man inte ställa ner effekten så mycket på dessa blixtar. 1/8 effekt innebär 37,5Ws och det är väldigt mycket i en liten hemma studio. På många objektiv går det inte att få så liten bländare och då blir det inte lika skoj att fota. Man skall ju inte behöva byta upp sig redan samma dag eller dagen efter.

Idealiskt är att kunna använda bländare 8 vid ISO 100(200) för att få skarpast möjliga bilder. Det brukar innebära två-tre blixtaggregat med högst 25Ws och ett avstånd på 1,5-2meter mellan blixt och modell.
 
Säkert ett bra set med tre blixtar till det priset. Dock kan man inte ställa ner effekten så mycket på dessa blixtar. 1/8 effekt innebär 37,5Ws och det är väldigt mycket i en liten hemma studio. På många objektiv går det inte att få så liten bländare och då blir det inte lika skoj att fota. Man skall ju inte behöva byta upp sig redan samma dag eller dagen efter.

Idealiskt är att kunna använda bländare 8 vid ISO 100(200) för att få skarpast möjliga bilder. Det brukar innebära två-tre blixtaggregat med högst 25Ws och ett avstånd på 1,5-2meter mellan blixt och modell.

Ok kollade inte specen. Då var det visst inte samma blixt. Mina går ner till 1/32, och ja det är att rekomendera på en 300Ws blixt, definitivt i ett litet rum.
 
Kapar tråden lite..
Har precis samma problem med endast 215cm i takhöjd samt 6 * 3,6m golvyta att leka med och är supersugen att komma igång med lite studio foto (mest hel/halvkropp)

Har letat runt efter ett vettigt set med 3-4 blixtar att komma igång med (fördel om det följer med softboxar och paraply mm. då jag inte har ngt. sådant alls idag..
Paketet som Maxieboy länkar till är riktigt lockande pga priset men blir lite orolig att det inte kommer att "räcka" till om man vill utvecklas.
Verkar inte gå att byta lama i dem? (behövs det som nybörjar pkt?)

Hittade denna 300Ws med möjlighet att ställa ner till 1/32 på deras hemsida. http://www.linkdelight.com/D7C-ProGene-300W-Studio-Photo-Flash-Strobe-Light-Lamp-220V.html

Ingår även i detta pkt. http://cgi.ebay.co.uk/300W-x2-600W-...graphy_StudioEquipment_RL&hash=item5d2cfe2da2
med priset ramlar ju upp en del då.. Prisvärt?? Eller skall jag satsa på ngt annat och i så fall vad??

Har en Canon EOS 7D samt EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM idag och funderar på att komplettera med en Canon EF 50/1,8 II eller en Canon EF 50/1,4 USM för detta ändamål.
Finns bättre alt. inom en dödlig mans budget?
 
Har själv investerat i Elinchrome-kitet med 400-blixtarna och håller på med att labba med dessa tillsammans med min Nikon SB-900 blixt. Kan som nybörjare konstatera att detta är 2 ljuskällor för mycket...:)...iaf för mig.

Efter mycket efterforskning i ämnet kan jag bara konstatera att det inte handlar om mängden prylar som gör en till ljusets mästare. Jag har "backat hem" lite och labbar just nu mest med EN ljuskälla och reflektorer. Sedan får jag lägga till efterhand som jag lär mig.....

Denna killen vet vad det handlar om...

http://www.prophotolife.com/video-library/

Lycka till!

//Per
 
Har bestämt mig för att prova Maxieboys tips på 540w paketet samt lägga till lite andra godsaker som större softbox, paraply, batterigrepp samt fjärr och reflektor mm..

Resonerar som så att det är så billigt att jag har råd att sälja det vidare med förlust om jag inte blir nöjd..

Tack Leaflet för länken. Där fanns mycket matnyttigt förklarat på ett logiskt sätt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.