Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsideskritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Jag känner att jag behöver få lite feedback (inte på bilder denna gång)..

Är äntligen på "G" med att uppdatera min gamla hemsida, en "total makeover". Har nu lagt upp ett utkast:
http://web.telia.com/~u97015790/magnus/index.html

(Detta är bara en tillfällig adress och endast länken/albumet "Nattbilder och norrsken" fungerar.)

Det är ett "utkast" till min kommande fotosida, som bara är en del av min sajt. Resten av sajten får samma design. Html sidorna genereras av ett "CGI-publiceringssytem för statiska sidor" jag skrivit i Bash(!), med moduler också i bash för fotoalbum som även hanterar iptc-data.

Vad tror ni om detta, funkar designen, känns det någorlunda "seriöst"? Jag vill inte att det skall kännas som en helt amatörmässig fotosida, men ändå inte som någon hel-komersiell proffs-fotograf sida. Har jag lyckats pricka in någonstans däremellan? (pratar utseende nu, inte texten på sidan som inte alls är färdig)

Något förslag på typ av innehåll i spalten under "Navigeringen"? (där det står "Albumen" nu)

Nåja, vad tros? Sjung ut, säg vad ni tycker.
 
Finfin - men när man klickar på hem-länken mfl när man tittar på bilder kommer felmeddelande "WebHosting server" upp. Länkarna verkar inte funka.
 
Ser väl OK, ut, lite ovant med navigeringen till höger

<IRONI>länkarna fungerar ju inte</IRONI>
(jodå, det stod i ditt inlägg, jag vet :)
Såg bara så roligt ut i de andra posterna
 
Slowfinger skrev:
Finfin - men när man klickar på hem-länken mfl när man tittar på bilder kommer felmeddelande "WebHosting server" upp. Länkarna verkar inte funka.

Det är bara ett utkast på en liten, liten del av webbplatsen, jag skrev också att "endast länken/albumet "Nattbilder och norrsken" fungerar." i min postning.

Gustaf skrev:
Ser väl OK, ut, lite ovant med navigeringen till höger

Tack för åsikten.

En del-förklaring till att jag en gång börjat med navigering till höger (har haft så på min hemsida under flera år) är att vi läser från vänster till höger. Jag vill sas. sätta sidans innehåll mer i besökarens direkta focus, en balansgång mellan innehåll och "hitta rätt". Jag tycker det funkar, men är också fullt medveten om att det är lite ovanligt, dock inte sååå ovanligt. En aspekt i det hela är också sajtens storlek (en personlig hemsida är i regel inte så stor), ju större sajt, desto viktigare blir navigeringen och kräver därmed sin plats. Jag tror däremor att placeringen av loggan och sidans huvudrubrik är ovanligare.
 
Hej

Jag tänkte jag skulle yttra mig lite angående din sida. Då det mesta är bra tänker jag bara nämna det jag inte gillar. Detta kan då låta mer negativt än vad det egentligen är, men då vet du nu varför.

Jag gillar inte att sidan inte slutar i högerkanten. Den är liksom klistrad i scrollbaren och det gör att det hela tiden känns som om man missar något, då man inte tydligt ser var sidan slutar. Mitt förslag är att du gör högersidan likadan som vänstersidan.

I anknytning till detta tycker jag inte att navigerings-”cellen” ska skalas om när man skalar om sidan, låt den vara fix i storlek. Dessutom försvinner länkarna om man skalar om sidan för mycket. Detta händer inte om du kör faststorlek.

Sedan är min högst personliga åsikt att blåa ”standardlänkar” som blir lila när man trycker på känns lite gammalt.

Jag är mycket van web-surfare och gillar inte riktigt navigeringen i högerkanten, även om jag förstår din poäng i din motivering.

Uppe i vänsterhörnet är den yttre ramen kantig men den inre är rundad. Personligen känns det som om du gillat båda men inte kunnat bestämma dig. Jag tror det hade varit snyggare med en enhetlig stil på dessa.

Sedan förstår jag att du tänker fylla utrymmet under ”Albumen” så det är inget problem.


Extra bra tycker jag tydligheten är. Stort och luftigt utan krusiduller med tydliga ”färger” och sparsamt med mönster är kanon. Och vattenfallet uppe i vänsterkanten är lite unikt och sätter prägel på din sida så att folk känner igen sig om de kommer tillbaka.


Jaja, detta är vad jag hade gjort annorlunda och jag hoppas att du inte tar illa upp men du bad ju faktiskt om det :)

Mvh Dan Olsson
 
Deo skrev:
..

Jaja, detta är vad jag hade gjort annorlunda och jag hoppas att du inte tar illa upp men du bad ju faktiskt om det :)


Å jag tackar för ditt svar.

Självklart gör vi annorlunda, webben skulle varit rätt trist annars.. Jag tar åt mig av dina tyckanden, och gör mina överväganden, det skall ju passa mig också, men även mitt "publiceringssystem", nåja, tack, tack.

Fix-storlek på sidospalten har jag faktiskt mixtrat med från och till, haft lite svårt att bestämma mig. Å det där med att sidan sas. inte slutar innan högerkanten, det var en ny åsikt som jag aldrig tänkt på, den tackar jag speciellt för.
 
Deo skrev:
Hej

Sedan är min högst personliga åsikt att blåa ”standardlänkar” som blir lila när man trycker på känns lite gammalt.


Oj, nu vaknade björnen. Inget ont mot dig Dan men lyssna inte på rådet ovan. Det finns inget som är så dumt som att inte ha annan färg på besökta länkar.

Att veta vilka länkar man redan har klickat på är ju en av webbens bästa funktioner. Jämför att läsa Aftonbladet och Expressen. På Aftonbladet vet du alltid ungefär hur mycket av webbplatsen du besökt och hur mycket som är nytt.
 
pastorove skrev:
Oj, nu vaknade björnen. Inget ont mot dig Dan men lyssna inte på rådet ovan. Det finns inget som är så dumt som att inte ha annan färg på besökta länkar.

Svarar till både Mattias och Dan.

Näe, jag lyssnar inte sådär jättemycket på det, i alla fall inte vad gäller detta utkast/testsida, i synnerhet eftersom jag inte angett några färger för länkar i brödtexten. Det är mao. hans egna inställningar i hans webbläsare som gör blåa/lila länkar, det kan han ju ändra själv om han tycker det känns "gammalt" (ta inte åt dig så mycket Dan, det är inte menat som "påhopp"). Det är dock alltid intressant att höra andras åsikter och tyckanden, i synnerhet när man som Dan uppenbarligen tagit sig lite tid, det är sådant man har anledning att tacka för.

Jag skulle dock kunna ange länkfärger, och därmed köra över besökares egna inställningar, men jag tycker inte att jag valt så extrema färger på sidan så att detta är befogat för löptexterna (är det fler med åsikt om detta?). Jag har också resonerat liknande med typsnitt och text-storlekar. Jag har inte angett typsnitt överhuvudtaget, inte ens typsnittsfamilj, å de ställen där jag angett text-storlek så är det angett till procent av besökarens egen standardinställning.

Det där om att sidan slutar dikt emot högerkanten ligger det någonting i, jag har ändrat lite och lagt en vit ram, jag tror det blev bättre.

Vad gäller de flytande storlekarna i sidled, jag vill ha det så. Men jag inser samtidigt problemet när högerspalten gradvis flyttas ned under innehållet, det upplevs som om det försvinner. Men detta problem torde, i normala fall bara uppstå för besökare som surfar in med väldigt smalt fönster. För dessa skulle jag kunna utnyttja den dolda länken "Navigering" som nu bara blir synlig med CSS avstängt. Hur är egentligen stödet för CSS "@media handheld" i den typen av "gadgets"?

Man skulle ju också kunna kombinera det med max och min-width, vilket också skulle kunna skapa "luft" på högersidan för de med väldigt breda skärmar. Jo, jag vet att IE inte fixar detta idag (eller?). Men nån gång implementerar säkert Ms detta, det har ju ingått i standarden rätt länge nu, så det lär säkert funka nån gång i framtiden.

Nåja, mycket av detta är lätt att ändra framöver utan att ändra på html-filernas struktur, så nu skall jag fortsätta att göra det mest viktiga med hemsidor, skriva innehåll och föra över en del text från min nuvarande gamla hemsida.
 
Hej igen

Jo, jag är medveten om att mina länkfärger går att ändra. Men jag, liksom en absolut majoritet av ”surfarna”, använder standardinställningarna för detta. Självklart är det bra med länkar som markerar att de blivit tryckta på en gång. I vissa lägen, Tex. på en sida där innehållet är omfattande och ändras ofta (tex en tidning). Men i detta fallet är det länkar av typen:

Hem
Om mig
Foton
Kontakt

Och då är det inte så förvirrande. Dessutom kommer en besökare ganska snabbt att ha tryckt på alla länkar så att de blir konstant markerade och då försvinner den hjälpande effekten av färgändringen. Då återstår bara att avgöra om man vill ha lila länkar eller ej :). Så i detta fall tycker jag personligen att en fast färg, som man väljer efter dess estetiska värde, skulle passa bra. Självklart respekterar och förstår jag andras argument på denna punkten.

Vidare: en max och min gräns för bredden tycker jag låter kanon. Synd och skam att IE, som största browser, inte följer standarden bättre än vad den gör.

PS: självklart tar jag inte illa upp av att mina åsikter bemöts. Jag har ju inte patent på att ha rätt :) DS
 
Deo skrev:
Hej igen

Men i detta fallet är det länkar av typen:

Hem
Om mig
Foton
Kontakt


Vidare: en max och min gräns för bredden tycker jag låter kanon. Synd och skam att IE, som största browser, inte följer standarden bättre än vad den gör.


Japp, där har du rätt. I menyer är det tryggt med samma färg eftersom det ger harmoni. I texterna vill man ha olika. Så om man som CSS-kodare är duktig nog är det oftast värt den modellen.

Standarder: Tänk om 5 år när alla har IE7...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.