Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida med "kod" för kunder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Skulle vilja ha en hemsida där kunderna själva kunde få ett lösenord för att kunna titta på sina bilder, ett unikt för varje kund och fotografering.
Någon som har några tips??

MVH Carola

fler lösningar

Hej
På flera webbhotell kan man sätta lösenord på en mapp
(och i mappen har du html filer och bilderna till kunden)
eller ifall man använder Wordpress går det att sätta lösenord på en sida.

/Jocke
www.kja.nu

En "cheap-and-dirty" variant är ju att helt enkelt döpa en mapp till något kryptiskt, lägga kundens sida eller bilder där, och sen ge kunden den länken.

t.ex. www.minhemsida.se/kjbnsfdyug63ewd823

Det är ju inte riktigt hållbart i längden,desutom ska man göra så ska man defintivt se till att robotos.txt ignorerarmappen vilket bara gör att allt som inte bryr sig om robots texten hittar det.

Mycket bättre som andra sagt att lösenordskydda mappen, och hur man gör det beror på vilken nivå man själv är på osv så det går ju inte riktigt säga ordentligt.

Jag skulle fixa min .htaccess att lösenordsskydda det, men alla är ju inte nördar. (;

Som sagt en "cheap-and-dirty" lösning. Men hur skulle robotar (eller någon annan för den delen) kunna hitta sidan? Man ska naturligtvis inte ha någon "officiell" länk dit, det är ju bara kunden som ska få den via mail.

Men hur skulle robotar (eller någon annan för den delen) kunna hitta sidan? Man ska naturligtvis inte ha någon "officiell" länk dit, det är ju bara kunden som ska få den via mail.

För att kan du tänka det kan andra. 'Säkerhet igenom obskuritet' är inte en bra filosofi.

Buggar som gör kataloger läsbara hos webhoster eller publiceringsverktyg.

Eller skulle jag vara en ond mäniska så kan ett brute-force skript också hitta mappar

för att inte tala om att den som tittar på bilden inte sprider länken. (vilket förviso kan göras med lösenord men jag tror folk generellt är mer försiktiga om de har lösenord)

Håller med Virre, jag skulle också välja .htaccess

Visst kan det tyckas lite bökigt men det beror som sagt kanske på hur nördig man är... ;-)

Vissa webhotel har t.o.m. wizards för att hjälpa dig att konfigurera .htaccess

Kan man gissa/brute-forca ett obskyrt mappnamn så kan man väl även gissa samma obskyra lösenord? Nåja....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar