Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida med foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmgren

Medlem
Hej!
Jag håller på att göra en egen fotosida och har stött på vissa svårigheter.

Till att börja med undrar jag om det går att styra bilden som öppnas då man klickar på en thumbnail(helst bara med hjälp av html-koden). Kan man göra så att bilden i det nya fönstret hamnar i mitten, och i så fall hur? Kan man även bestämma en bakgrundsfärg?

Hur fungerar det med "säkerheten" för bilderna... Alltså hur man gör för att det ska vara copyright och inte gå att kopiera dem.

Jag är även tacksam för fler tips om vad man ska tänka på när man gör en hemsida.

Och är det någon som vet hur man gör en gästbok så vore även det välkommet.

Det var nog allt så här långt ;)

Tack på förhand.

/Stella

Att koda webbsidor är inte helt enkelt. Om du vill lära dig det föreslår jag att du går med i någon av alla de webbforum som är till för webb.

Och det går alltid att kopiera allt som syns på webben. Inga undantag.

Malmgren skrev:
Hej!
Jag håller på att göra en egen fotosida och har stött på vissa svårigheter.

Till att börja med undrar jag om det går att styra bilden som öppnas då man klickar på en thumbnail(helst bara med hjälp av html-koden). Kan man göra så att bilden i det nya fönstret hamnar i mitten, och i så fall hur? Kan man även bestämma en bakgrundsfärg?
Ja det går, både att centrera bilden och styra bakgrundsfärg. Båda sakerna gör du smidigast med CSS tycker jag. Det bör finnas relevant information på www.w3schools.com och eventuella frågor kan du ställa på www.phpportalen.net

Hur fungerar det med "säkerheten" för bilderna... Alltså hur man gör för att det ska vara copyright och inte gå att kopiera dem.
Allting som en besökare till din sida kan se på sin skärm kan denne kopiera. Det går inte att komma runt detta faktum! Det enda du kan hoppas på är att göra det krångligt för medelsvensson, men inte mer. Upphovsrätten på bilderna har du ändå, utan att behöva anstränga dig.

Jag är även tacksam för fler tips om vad man ska tänka på när man gör en hemsida.
Det är tyvärr en vetenskap att göra bra hemsidor, så mitt enda tips är att du besöker många hemsidor, och noterar vad du gillar respektive inte gillar med dem. Sedan applicerar du detta på din egen sida: ta med det som du gillat och undvik sådant som du inte tyckt om.

Och är det någon som vet hur man gör en gästbok så vore även det välkommet.
Du måste ha ett program på servern som tar hand om det besökaren skriver. Venligtvis kallar man denna typ av program för "skript" då de är förhållandevis enkla. Om du inte kan PHP, ASP eller något liknande språk tror jag att det enklaste för dig är att försöka hitta en färdig gästbok.

Det var nog allt så här långt ;)

Tack på förhand.

/Stella

EDIT:
Det bästa sättet att åstadkomma webbsidor är att lära sig HTML och CSS mer eller mindre utantill, och skriva HTML/CSS-koden för hand, utan verktyg som DreamWeaver eller FrontPage.

ok...Tack för svaren :)
Jag kan grundera i html och css, så jag inte behöver något hjälpprogram alla fall, och en del php.
Jag har läst igenom ganska många "html-skolor" på webben. Men dessa saker har jag inte lyckats hitta svar på...

Centrera i sidled gör du enklast med "margin: auto;" i CSS. Tyvärr fungerar detta inte med IE, eftersom Microsoft valt att använda "text-align" istället: "text-align: center;" borde fungera. Just nu minns jag inte hur man centrerade vertikalt, men det måste gå på något vis tycker jag.

Uffe_Nordholm skrev:
Centrera i sidled gör du enklast med "margin: auto;" i CSS. Tyvärr fungerar detta inte med IE, eftersom Microsoft valt att använda "text-align" istället: "text-align: center;" borde fungera. Just nu minns jag inte hur man centrerade vertikalt, men det måste gå på något vis tycker jag.

margin: 0px auto; centrerar i både IE och firefox...

Stina.D skrev:
Att koda webbsidor är inte helt enkelt. Om du vill lära dig det föreslår jag att du går med i någon av alla de webbforum som är till för webb.

Och det går alltid att kopiera allt som syns på webben. Inga undantag.

Ja visst går det att kopiera, men det går ju att göra så att man inte bara kan högerklicka med musen och köra "spara som...".
Då får de som vill sno bilder bemöda sig med Prt Scr och köra något bildprogram för att ordna upp skärmdumpen.

När jag läser alla svaren här så ställer jag mig frågan: är fotografer mer krångliga än andra?

Svaret jag vill ge är nej, men så som ni svarar med css och php gör ni det krångligt.
Bästa jag gjort var att skaffa Porta och SimpleWiever. Det kostade 300:- ungefär ihop och då får man använda det på livstid. Enkelt och snabbt.
Man bestämmer bakgrundsfärg, ev. bildtexter, textfärg,typsnitt, vart bilden skall visas.. ja, jag tror allt faltiskt. Det går att lägga in textfält som hamnar på bilden, så copyrightmärkning är inget problem. Även denna text kan man bestämma vart man vill ha och om den ska vara halvtransparent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar