Annons

Hemmasydd batterilösning/Behöver elektronikexpertis

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Jag håller precis på att packa för en resa till Grönland och naturligtvis ligger fotoutrustningen nedpackad. Dock bestämde jag mig i sista stund för att även ta med min videokamera, en Panasonic MiniDV. Ett problem bara - jag har bara tre batterier till den, med en sammanlagd drifttid (om man snålar) på tre timmar och inga chanser till laddning ute i vildmarken. Nu till frågan:

Jag har som sagt bara tre batterier till videokameran, 7,2V/800mAh. Det finns även en ingång på videokameran för batteriadapter, som säger 7,9V. Nu är det så att jag har massor av batterier till min systemkamera och de är nominellt på 7,4V/2000mAh. Jag mätte upp utspänning på både batteriadaptern för videokameran och på systemkamerabatterierna och de lämnar båda ca 8,1 till 8,2 Volt. Min tanke är att bygga ett lite "hus" som passar systemkamerabatteriet och löda på en kontakt som passar ingången på videokameran. Två systemkamerabatterier på vardera 2000mAh borde alltså ge mig ca 4-5 timmars extra filmtid...

Vad säger elektronikexperterna? Finns det nån hake? Kan nåt gå fel? Bättre förslag? Spelar en diff på någon tiodels volt någon roll?

Tacksam för hjälp!

En videokamera är ju en digital enhet, som brukar kunna vara känsliga för taskig inspänning. Antar att du mätte upp 8,2V i batterierna utan belastning, vilket gör att dom kommer sjunka ner till ca 7,5-8V när dom är inkopplade vilket inte borde ställa till några problem. Lägger du båda batterierna parallellt dubblar du effekten till 4000mAh, svårt att säga hur länge videokameran klarar sig på det dock, men den borde inte dra särskilt mycket ström... Dock vet jag inte om kamerans ordinare batteri kopplas förbi automatiskt när man sätter in aux-batterierna, men det borde vara så.

Jag är inte helt 100% säker, men gör du allt rätt så ska väl inget hända, eftersom en batterieliminator lämnar samma typ av spänning som batterierna.

Litium-jon-batterier skulle jag nog inte löda på, men jag vet inte hur pass termiskt isolerad cellen är från anslutningen, någon som öppnat en kan säkert berätta mer. (Det kan ju möjligen finnas en termosäkring i den med.) Kanske kan du t ex ansluta dem med en kraftig gummisnodd som pressar ett par bläck mot kontakterna? Se upp med polvänding bara... Är det NiCd-celler är det nog lättare att löda dem. Obs! Endast mina funderingar! Det var inte igår jag läste på om batterier.

Parallellkoppla dem kan nog vara lurigt, antagligen är den inre resistansen så stor att strömmen inte blir så hög, men har det ena batteriet en lite annan spänning än det andra kommer det åtminstone gå en liten ström mellan batterierna tills de är utjämnade.

Ok, tack båda två för input!

Jag gör nog ett försök, dock hade jag inte för avsikt att löda på själva batterierna. I stället limmar jag på två koppartungor på en liten skyddshätta av plast jag har till batteriet, som man sätter över batteriet när man har det i fickan. Sedan löder jag på tåtarna på tungorna och tejpar lite. På så sätt kan jag byta batteri - bara att trycka in det i skyddshättan, som sen är kopplad till videokameran via kabel. Någon parallellkoppling är heller inte nödvändig.

Originalbatterierna till videokameran är på 800mAh och batterierna till systemkameran är på 2000mAh - alltså borde jag rimligen få ut 2,5 ggr så mycket körtid på systemkamerabatterierna...

Systemkamerabatterierna borde alltså leverera 7,5V under belastning och det borde alltså inte innebära någon katastrof för videokameran (som ju vill ha 7,9V in i adapteringången)..?

7.2V låter som ett 6-cells NiMH-batteri.
Gör en adapter som du stoppar i batterifacket och koppla ett RC-batteri till det. Typ ett sånt här: http://www.everodrc.se/framsida/visa_produkt.php?id=3756
Då bör du ha nästan 4 timmar på ett batteri.

Troligtvis är ingången specad till 7.9 för att du även ska kunna ladda batteriet i kameran. Jag gissar att det sitter lite regulatorer på ingången som justerar så att spänning blir rätt.

Vet inte om det är relevant men en solcellsladdare kan ju ge dig möjligheter att ladda batterierna om du nu ska tillbringa lite längre tid ute i bushen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar