Annons

Hemmagjorda filterhållare till Nikon 14-24mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

deviantuRT

Aktiv medlem
Det här är ett känt "problem" för oss ägare till detta underbara objektiv, användning av filter. Visst, det finns alternativ, men de är dels dyra och begränsade. Att spendera tusentals kronor på ett startpaket och lägg där till kostnaderna till de filter som önskas.

Dessa "klara" alternativ finns att tillgå idag:
- Lee SW-150
- Fotodiox
- Lucroit


Men i mina ögon är dessa inga mirakelprodukter, deras syfte är rätt enkla. Ett valfritt material skall lyckas hålla en glasskiva, samtidigt klamra sig fast på ens objektiv utan ljusinsläpp (förutom genom glaset förstås).

Är säker på att det är många som har gjort egna hållare, är därför nyfiken på era lösningar.

----------

Det här är några av mina & andras idéer (som sagt är de idéer och har endast florerat i mitt huvud):

Kikar vi på Samyangs liknande objektiv, har de konstruerat en filterhållare, där priset är mer än humant: Samyang SFH-14
Kanske är det möjligt att inhandla denna produkt, förstora öppningen för objektivet (Samyang har diametern 87mm, kontra Nikons 98mm). Inhandla ett extra objektivlock, modifiera det likt motljusskyddet och helt enkelt limma ihop dessa delar.

Fördelar:
- Billigt
- Enkelt att trä på och ta av

Nackdelar:
- Begränsat med filter
- Vinjettring(?)

----------

Sett att folk använt sig utav olika former av skumgummi, där de helt enkelt gjort ett öppning för objektivet och en skåra för det filter man ska använda. Ingen aning om exakt vilket material de använt sig utav, så kan bara spekulera deras funktion. (Exempel BILD)

Fördelar:
- Billigt
- Enkelt att trä på och ta av

Nackdelar:
- Risk för partiklar på filter
- Livslängd

----------

Som jag varit inne på tidigare att använda sig av Nikons 14-24 objektivlock. Den här gången tar man bort toppen och monterar en mer ordinär filterhållare likt Cokin-Z från Kaffebrus. Eftersom jag inte har produkten i hand eller några exakta mått att utgå från, är jag därför väldigt nyfiken om någon redan utforskat detta och kan ge mig svar. Går även köpa till adapterring för filterhållare på 95mm (kan behöva modifieras), för att undvika ljusinsläppet mellan objektivlocket och filterhållaren, lim får lösa problemet för själva fastsättningen. Fördelar och nackdelar har jag ingen aning om.

----------

Många sitter säkert och blir frustrerade över att man går och köper ett objektiv för 15.000 kronor, men gnäller när det ska läggas ut 3-4.000 kronor därtill för att kunna utnyttja detta fantastiska objektiv till fullo. Visst, det kan jag hålla med om. Men för mig handlar det om att jag ser begränsningarna till vad jag får för pengarna. I mina ögon är det bara ett par plastbitar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.