Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmagjord reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Ibland är det kul tillverka egna saker bara för att det går.

Har tillverkat min egen reflektor för upplättning av skuggor mm.

Jag utgick från ett solskydd till bilen och blankt tyg. Vitt och kopparfärgat, tygaffären hade inte guldfärgat så jag provar med koppar.

Klippte bort solskyddstyget så bara stålbandsringen återstod.

Nålade samman tygen med blanka sidan mot varandra och ritade en cirkel på tyget efter stålbandet.

Sydde en raksöm 3-4 mm utanför linjen jag ritade och klippte sedan rent med ca 8mm sömsmån. Sydde inte hela vägen runt utan lämnade ca 1dm öppning.

Sedan var det bara att vända tygpåsen ut och in samt stoppa i stålbandet.

Slutligen en till raksöm runtom alldeles innanför stålbandet.

Tog totalt mindre än en timme, ganska lyckat resultat och väldans skoj.
Materialkostnad ca 60kr

Bilagor

• reflektor.jpg
    reflektor.jpg
    17.4 KB · Visningar: 1,808
Synd att slakta solskyddet. Borde fungera med pianotråd och skarvhylsa att pressa på (till en ring av lagom storlek).

Wow! Vilken idérikedom, och samtidigt så enkelt. Jag är imponerad!

Hmm... blir jag automatiskt kallad manschauvinist om jag ber hustrun om hjälp?
;-)

lronardo skrev:
Synd att slakta solskyddet. Borde fungera med pianotråd och skarvhylsa att pressa på (till en ring av lagom storlek).

Pianotråden är väl rund? Det som behövs är en platt "tråd" som ger lite mer stabilitet. De som sitter i solskydd brukar vara aningen klena, men det varierar en del och med en av de kraftigare borde det fungera riktigt bra.

De enda solskydd med sådan ram som jag sett är ca 40 x 40 cm, finns det större någonstans? Jag tycker det skulle vara intressant med någon form av oval ram på ca 1x2 m, en sådan skärm kostar ju tusenlappen eller mer...

Vet någon annars var man kan få tag på ett platt fjädrande stålband och skarv om man vill tillverka en helt själv utan "halvfabrikat".

Frigolitreflektor

Om reflektorn inte behöver kunna fällas ihop funkar frigolitplattor utmärkt.

divander skrev:
Vet någon annars var man kan få tag på ett platt fjädrande stålband och skarv om man vill tillverka en helt själv utan "halvfabrikat".

Rensband till avlopp är platt och fjädrande. T.ex. Clas Ohlson art.nr. 30-1761. 25 kr.
Hur man fixar skarven har jag ingen färdig lösning på. Eventuallt kan man ta ett rör som man stoppar in bandet i och plattar till.

/m

Om reflektorn inte behöver kunna fällas ihop funkar frigolitplattor utmärkt.
Fördelen med stålram är inte bara att den kan fällas ihop och tar mindre plats utan också att den kan användas för diffusionsskärmar.

Rensband till avlopp är platt och fjädrande.
Låter intressant, tror du det är styvt nog för en större skärm (1+ m) utan att bli sladdrigt?

Min fråga var snarast retorisk, jag misstänker starkt att det rensbandet inte är styvt nog för större skärmar :)

Jag tror efter att ha tittat på bilderna i onlinekatalogen att det skulle vara svårt att rulla ihop en reflexskärmskant på rullar med lika liten diameter som de rensbanden levereras på, iaf utan att böja dem permanent.

Är själv mest inne på diffusionspaneler med PVC-ramar nu, men de stora hopfällbara ovala skärmarna är också intressanta...

wsaar skrev:
De enda solskydd med sådan ram som jag sett är ca 40 x 40 cm, finns det större någonstans? Jag tycker det skulle vara intressant med någon form av oval ram på ca 1x2 m, en sådan skärm kostar ju tusenlappen eller mer...
Det finns liggunderlag för badstranden som funkar på samma sätt som solskydden för bilrutan. Någon här på fs hade till och med hittat liggunderlag med färdig guldreflektoryta. Det finns info någonstans i forumarkivet.

Om ni labbar med egna stålband, glöm då inte att de är helt livsfarliga om skarven pajar. Men hinner knappast reagera innan bandet hittat ut ur tygslitsen och in i ett öga om det skulle hända. Det är rätt svårkontrollerad energi lagrad i såna där.

Var kan man tänkas hitta ett sådant strandliggunderlag? Har kollat på de olika presentartikels- och campingsajter man får upp med sökningar på sittunderlag/liggunderlag men inte sett något.

Brukar slänga ett öga på de här trådarna när de kommer upp, och vet att folk kommit över hopfällbara ramar lite då och då på olika sätt, men har aldrig sett någon nämna var de kan köpas.

istället för att skarva stålbandet så kan man ju punktsvetsa. Jag har gjort lyckade punktsvetsningar med bilbatteri, startkablar och typ 6"-spik. En idé då är att man låter överlappet vara typ 7-8 cm, så man får plats med flera punkter.

När jag gjorde min reflektor tiggde jag ett gammalt cykeldäck av en cykelaffär. Med en vass kniv skar jag bort det mesta av gummit, men lämnade lite kvar runt stålvajern som löper runt kanterna på däcket (2 vajrar per däck alltså). Gummit jag lämnade kvar fyllar två funktoiner: dels kan vajern inte sprätta iväg och dels blir den lite mjukare mot materialet. Jag valde att skaffa billigt tyg, med vilket jag sydde en cirkelrund form, med vajern som kanthållare. På tyget klistrade jag aluminiumfolie, ugnsvarianten. Funkar hyffsta bra, men jag skall nog försöka med bara tyg vid senare tillfälle.

hailstorm skrev:
Ni vet såna där rör för småbarns-tält... torde funka utmärkt för rektangulära reflexskärmar...
Michael du är ett geni.

BR-featter, leksaksaffären, har barntält som man viker ihop i en liten påse precis som reflexskärmar. Slaktar du det har du plötsligt 6 reflexskärmar. 4 väggar & 2 takdelar.

Det är alltså inte Ikearörtälten, utan det är stålband.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar