Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmabygge Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

qoocty

Medlem
Tjena!
Jag köpte för ett tag sedan en omvändnigsring till min Minolta. Delvis så man kan sätta objektivet bakofram och få en grymm närgärns.

Problem uppstod därimot:
Använde mig av ett 50mm 1,4 objektiv och vände det upponer. funkar som macro men man har inte en chans i h*lvetet att ställa skärpan. Utan avståndet blir fast på ca 0,09m. Efter som omvändningsringen passade till objektiv med 55mm filtergänga. Så började jag rota runt bland mina gammla. Hittade ett 135mm 2,8 objektiv. Men med det kunde jag inte få focus alls. Någon som vet varför?

Därför byggde jag ihop 135an med ett 50mm 1,8 (135 bakoframvänt+ 50mm bakoframnvänt). Då fick jag focus. Dessutom en halverad närgräns. Men det känns som obejktivet tappat skärpa. någon som vet vaför?

Några tipps om att minska närrännsen yttliggare? Vill komma ner på 1mm till 5mm.
 
qoocty skrev:
Tjena!
Jag köpte för ett tag sedan en omvändnigsring till min Minolta. Delvis så man kan sätta objektivet bakofram och få en grymm närgärns.

Problem uppstod därimot:
Använde mig av ett 50mm 1,4 objektiv och vände det upponer. funkar som macro men man har inte en chans i h*lvetet att ställa skärpan. Utan avståndet blir fast på ca 0,09m. Efter som omvändningsringen passade till objektiv med 55mm filtergänga. Så började jag rota runt bland mina gammla. Hittade ett 135mm 2,8 objektiv. Men med det kunde jag inte få focus alls. Någon som vet varför?

Därför byggde jag ihop 135an med ett 50mm 1,8 (135 bakoframvänt+ 50mm bakoframnvänt). Då fick jag focus. Dessutom en halverad närgräns. Men det känns som obejktivet tappat skärpa. någon som vet vaför?

Några tipps om att minska närrännsen yttliggare? Vill komma ner på 1mm till 5mm.

Du kan visst fokusera med 50/1.4 omvänt men du har ett såååå litet spektrum där du kan ställa den att den i det närmaste inte syns...

Du borde ha kunnat få fokus om spoten inte hamnar "inanför" objektivet.

Mer linser = sämre skärpa helt enkelt.

När du kör sådana här anordningar ska du blända ner objektivet närmast kameran.

mellanringar är ett billigt sätt att minska närgränsen. Också detta ger skärpeförluster (mest i kanter).

Hoppas jag inte har missat något (sagt något som inte stämmer).

peace out.
 
Okej

Har kollat lite på Internet om detta och det du säger stämmer till fullo.
Har dock upptäckt att jag inte skall ha båda bakoframvända.
Har tillgång till stålsvarv. Så jag skall fixxa lite mellanringar och adapters så jag får en mer stabil anordning.
Vilka mått skall jag ha på mellanringarna dvs djupet?
 
De flesta mellanringar är 12.21 och 31mm.
Jag har dock en fast mellanring som är 25mm den tycker jag är bäst. Det ger mig ett fokuseringsavstånd på ca 100mm. Om man går för nära så försvinner för mycket ljus.
 
De flesta mellanringar är 12.21 och 31mm.
Jag har dock en fast mellanring som är 25mm den tycker jag är bäst. Det ger mig ett fokuseringsavstånd på ca 100mm. Om man går för nära så försvinner för mycket ljus.
 
Mellan ringar

JAg kör just nu en Clas Palm 65x. Det är min morfar som svarvar sådanna. "mellanringen" om man ska kalla den så är 65mm djup. Och ger mig ett fokuserings avstånd på en inch. Funkar mycket bra. Förvisso försvinner mycket ljus men med bra belysning så löser det sig. Oftast när ajg tar Macro bilder kör jag på bländare 16 på objektivet vilket enligt mina beräkningar hamnar runt 30-32 med Clas Plam 65x som mellan ring. Vilket ger ett bra skärpe djup.
 
lupp

Joo det kan man kalla förstorning. Kommer ungefär lika nära med min Clas plam pluss 135mm chinon och en backframvänd pentacin 50mm.
 
jga gjorde en hemma gjord lins av en gammal dia projektors lins jag hittade, kör en 50:a och håller den bara framför. det blir fet vinjentering men skarpt som fan. närgränsen blir till linsen..
Ett litet skabb tips bara..
 
Har du focus hela tiden då eller? För det måste vara riktigt jobbigt att hålla linsen och kameran hela tiden. Anvämnder du kompakt kamera med AF? Verkligt bra tips. Men vadd får du för förstorning?
 
Skärpedjupet är väldigt kort, man får sätta fokusen med att flytta kameran framåt eller bakåt.
Jag använder system kamera nikon f90x med 50/f2
Det funkar säkert med andra mer tele linser men jag har den mest på skoj.
Vilken förstoring har jag ingen aning om, får skanna några bilder och återkomma till det.
 
Joo jag kör film jag med. Men jag vill bara tips om den ulita mata Clas Plam extendern. Alltså jag får en närgräns på några milimeter. Och en förstorning på typ 4ggr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.