Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmabygge: Avmaskningsram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-s

Aktiv medlem
Tjena. Jag har börjat fundera lite smått på att försöka bygga en egen avmaskningsram till mörkrummet. Behöver en på 30 * 40, gärna större. Blev dock lite paff när jag insåg att en 50*70 helt ny kostar mer än vad en 32-tums widescreen går på...

Är det ens värt att börja snickra, eller ska man lägga ner planerna redan nu och bita i det sura äpplet? Hur svårt kan det egentligen vara då det kortfattat bara är en bottenplatta med nån slags gångsjärn där det sitter två st skenor som går att flytta i X- och Y-led? Får jag ihop detta? Jag är ju knappast Macgyver, men inte heller helt tappad bakom en vagn.

/mvh Nils

Har du provat att leta efter begagnat? Det är ju många yrkesfotografer som lagt ner sina mörkrum, så det borde finnas fynd att göra.

Tack för länken. Tycker dock 1250kr är på tok för mycket för lite metall och två st plastskenor. Såg att det går på typ 100$ för en 30*40 från USA. Jag ska nog ge mig på ett försök att bygga en själv ändå innan jag lägger en beställning. Annars får jag hålla ögonen på tradera/blocket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar