Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmabygd fotostudio (enkel)

Produkter
(logga in för att koppla)

stroofil

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag är total novis på detta men har en mycket fotointresserad fru.
Förra julen köpte jag en Canon EOS 550D i julklapp till henne.
Denna julen tänkte jag försöka bygga en fotostudio för porträttfotografering i källaren och önskar råd om vilka tillbehör jag behöver köpa, vad jag kan göra själv (anser mig själv rätt händig) m.m.

Vill som sagt vara säker på att det jag köper passar kameran och samtidigt försöka att inte lägga en förmögenhet. De tillbehör hon redan har är det vanliga medföljande objektivet,ett teleobjektiv (50-250 tror jag det var) samt en riktigt kass kinablixt som jag hoppas ändå går att använda till något.

Källaren har en takhöjd på 230 och väggar är av betong men tak av vitmålat trä. (i fall det spelar någon roll)

Tacksam för alla tips och råd.

Omdet är bara porträtt så kan du köpa en rullgardin från IKEA som bakgrund tex.

Svårt att ge råd om en blixt utan namn, men många blixtar har slavfunktion, dvs de kan triggas av ljuset från annan blixt, och då kan du ha din kinablixt som effektljus, bakgrundsljus eller hårljus tex. Ett rör med chips ( pringles ) kan bli en utmärkt snoot ( för att få ljuset mer riktat ).

Annars är väl rekommendationen att köpa et studioblixtset att börja med. De finns från ca 2500:- ( 2 studioblixtar, stativ och paraply/softbox ). Kolla på tex www.kaffebrus.com www.studioblixtar.se www.cyberphoto.se

OK.
Tack för svaret.
Finns det något särskilt man ska tänka på vid köp av ett kitt. Funkar de till alla kameror eller ska det vara specifika för canon?

De är inte beroende av specifika kameramärken.

De kan tex triggas med radiosändare ( och mottagare ) eller av ljus, så om EN blixt triggas kan de andra gå igång av ljuset från den ( betyder att man kan behöva bara en mottagare till radiosändaren ).

Ett av de populäraste budgetseten från välkänd tillverkare är Elinchromes dLite ... ( se tex http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20804 ) Finns i flera varianter.

En av de saker som kan skilja mellan billiga och dyrare studioblixtar är hur lång tid det tar för blixten att ladda upp till full styrka igen. En del gör det på en halv sekund medans andra tar flera sekunder på sig. Det står i regel i specifikationerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar