Annons

Hemläxa: Mål?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag vill inte ta på mig någon lärarroll men vill ändå ge en liten hemläxa som kanske kan vara nyttig, och det är att svara på den här frågan:

Vad har du för mål med ditt fotograferande?

Jag har länge, sedan jag började fotografera, mest hattat fram och tillbaka med mitt fotograferande och velat prova på det mesta utan att några mål förutom att ha roligt. Men sedan jag fått mitt andra barn räcker tiden sällan (aldrig) till för att fotografera vitt och brett som jag gjorde tidigare. Jag tror mig ha formulerat ett mål:

Att lära mig ta så bra familjebilder att de blir intressanta även för sådana som inte känner mig alls. Kanske så väl att jag skulle kunna ha en utställning med sådana bilder.

Försök ge så konkreta mål som möjligt, de kan vara kortsiktiga, eller långsiktiga, tekniska eller konstnärliga, men försök komprimera dem till några få meningar utan att komprimissa på essensen.

Det vore jätteintressant att läsa om.

(BTW: det fanns tidigare en forumdel som lever kvar i menyn som hette hemläxa men den verkar ha övergått i "Bilden i Fokus" och fria bildforum och där passar inte riktigt den här tråden in tycker jag. Admin får gärna flytta den om den passar bättre någon annanstans)

Mvh
Richard

jag har redan flera mål/riktlinjer som jag håller mig troget till

1. I fråga sätt alla auktoriteter och gällande normer.

2. Visa det som ingen (vill?) tänker(a?) på.

3. Inget mänskligt är för mig främmande

4. Om du ska göra något så lär dig allt du kan om det och sätt målen högre än alla andra. Även om jag tycker att jag har misslyckats så hamnar jag om jag har tur på en högre nivå än alla andra.

5. Do what thou willt shall be the whole of the law (Alistair Crowly via Anton LeFey =P )

och gör jag på rätt sätt blir många upprörda och en debatt uppstår... vi debaterar för lite i det här komformistiska konflikträdda landet...

.

Wolf Credo

Respect the elders
Teach the young
Cooperate with the pack
Play when you can
Hunt when you must
Rest in between
Share you affections
Voice your feelings
Leave your mark.

//Anders

Med mål menar jag något som kan vara en slutpunkt på en väg, något du kan bocka av när du nått det och gå vidare mot nästa mål. Jag ser bara väg utan något tydligt mål i de punkter du ger.

När endan är god......

Vad har ni för mål med livet grabbar???
Undrar Erik
PS Lungn; ni kommer i mål DS

Bilagor

• 062802sleep_prv.gif
    062802sleep_prv.gif
    467 bytes · Visningar: 213
de mål jag har just nu är följande

eXpecTationZ
fraMEs
och
reFRACTIONs

Men jag sysslar med experimentiell fotografi som är lite speciell så varje projekt har ett eget namn och just nu är det dessa tre projekt namnen som är i gång för fullt, sen har jag en som heter FutureImperfect som är svartvit analogt foto som jag experimenterar med men det ligger på hyllan då mina kemikalier är för tillfället för oxiderade för att de ska ge nått användbart resultat..

Namnen är inte riktigt målet utan snarrare innehållet för varje projekt...

jo sa jag att jag sysslade med experimentiellt foto och pluggar Visuell Kultur och Intermediala relationer på Uni i Lund? (om jag sa det så ursäktar jag min tjatighet)
Jag försöker omsätta vissa teorem i praktiken för att få en större förståelse för dem, men detta är inget mål i sig utan en bakgrund, sedan får kreativiteten ledavägen och jag följer var hän det må gå.

Chris

Mitt mål går nog mer åt det herpetologiska hållet, bilder på grod- och kräldjur.

Sen vet jag inte om jag har större ambitioner med just det men om man på nått sätt kan sprida viss kunskap eller information om orm m.m. och visa att dom inte är så hemska som t.o.m. djurvänner(inte alla naturligtvis) tycker så skulle det vara bra. :)

Det här är nog ett projekt som kommer att pågå under några/flera år, ja, hur länge som helst egentligen. :)

projekt har den tendnsen att de inte vill dö eller avslutas....man blir helt enkelt tvungen att överge dem till fördel för något annat en tid... men man får absolut inte bli tjatig och upprepa sig för då är man död rent kreativt och då får man göra nått som tar en ur svackan...

som att åka till nått gudsförjätet ställe som Omjakakomsk (felstavat) med minus 72 som lägda temp; eller dödens ö i aralsjön för att få perspektiv på saker och ting... lite sublimt dödsförakt får en oftast på rätt spår...

Chris

då försöker jag bli konstigare (duh!) =)

Saken är den att jag har aldrig och kommer nog aldrig att tycka att målen är intressanta utan resan dit är mer givande... och vill man bli konstigare så har man ett mål som man alldrig når...

C.

Tack Niclas!

Ni som inte ställer upp några konkreta mål utan jobbar efter mer lösa projekt. Lyckas ni någonsin slutföra era projekt eller rinner de oftast ut i sanden?

Nu var mitt exempelmål en bit över trädtopparna så jag får antagligen splitta upp det i delmål för att ha en chans att nå dit, men är det inte en rätt skön känsla när man får bocka av att man fullföljt något?

Sedan ska man väl naturligtvis njuta på vägen också.

/Richard (som försökte få till en intresantare tråd än tekniktrådarna/gnälltrådarna men det verkar som det sket sig)

ANNONS