ANNONS
Annons

Hembyggt panoramahuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har fått lite frågor per e-post om mitt hembyggda panoramahuvud så jag tänkte lägga ut svaren här om det skulle finnas fler intresserade.

För oinvigda kan jag inleda med att nämna att användningsområdet för denna pryl är när man tar panoraman bestående av flera bilder. Exempel på såna bilder finns i t ex mitt och Niklas Arnfeldts album.

Orsaken till att man vill ha ett sånt här huvud är att man vill rotera kameran så nära dess optiska centrum som möjligt. Har man ett enkelt objektiv som t ex ett 50/1.8 finns detta centrum ofta nära mitten av objektivet, men mer komplicerade konstruktioner kan ha centrum lite var som helst. Om man roterar kameran runt en annan axel än centrum uppstår parallaxfel som gör det svårare att stitcha ihop bilderna utan synliga skarvar. Det gäller speciellt panoraman med både närliggande förgrund och en bakgrund som är långt borta.

Kameran används i regel stående vid panoramaupptag för att vertikal bildvinkel snabbt blir en bristvara vid själva stitchningen.

När man konstruerar det är det viktigt att man gör bredden rätt så att rotationen inte blir sidledsförskjuten och ett nytt parallaxfel införs. Djupledsjusteringen för varje objektiv är lätt att göra genom att välja ut två objekt, t ex stolpar, som står långt ifrån varandra och placera dem parallellt i sökaren. När de inte förflyttas från varandra vid rotering av kamerapaketet är parallaxfelet eliminerat.

På de bifogade bilderna kan ni se hur jag har byggt mitt huvud. Bilderna är bara till för att visa principen, hur man bygger det själv beror väl mest på vad man har i sina skrotlådor. Jag ber om ursäkt för de sunkiga bilderna, men hoppas principen går fram i alla fall.

För rotationen har jag använt ett slaktat stativhuvud i plast, men det går att använda mycket annat. Bilskroten är alltid ett hett tips om man vill hitta bra prylar. I sin enklaste form skulle ett sånt här panoramahuvud kunna bestå av endast en bockad plåt med en slits för djupledsjusteringen och ett hål i botten för stativskruven.

Det som inte är färdigt på mitt huvud är vattenpass. Jag kommer att fästa en aluminumvinkel med två tvärställda libeller för att kunna kontrollera att kameran står i våg. Det sparar in mycket värdefull filmyta.

Jag har hoppat över det mesta om själva panoramafotograferingen, men fråga gärna om det är något.
 

Bilagor

  • panohuvud1.jpg
    panohuvud1.jpg
    8.9 KB · Visningar: 1,798
Optiska centrum. Vart?

Hejsan.

Gjorde loppisfynd idag, hittade en skena att sätta på stativet så att man kan flytta kameran bakåt, perfekt för panoramafotografering.

Men jag funderar lite runt det här med objektivets optiska centrum, det är lite svävande vad det ligger.
Men jag har rotat runt lite bland trådarna här i forumet och hittat ett par som beskriver vad brännvidd är, och där säger man att brännvidd=avståndet mellan den optiska punkten och filmplanet.
Här är en
Och en till
Men sen hittade jag en som är lite rörigare, där jag tycker dom vänder på det.
Här
Men om man utgår från dom 2 första, så ligger det optiska centrumet 50mm framför filmplanet på ett 50mm objektiv, 90mm framför filmplanet på 90mm objektiv osv, eller...?

Någon som vet om det är på det här viset, eller om jag tänker helt galet?

/Tomas
 
Uttrycket ”optiska centrum” ska inte tas bokstavligt i det här fallet utan är bara en olyckligt vald benämning på den ideala rotationspunkten.

Syftet med anordningen är att kunna vrida kameran utan att få något parallaxfel, så den punkt man ska vrida runt är egentligen ingångspupillens centrum. Denna är lyckligtvis mycket enkel att lokalisera, det är helt enkelt det ställe där bländarens mitt SER UT att befinna sig när man ser in i (det nedbländade) objektivet framifrån.

Den punkt som man mäter brännvidden från är den bakre huvudpunkten (principalpunkten), den behöver vi inte bry oss om här.
 
Precis, bry dig inte om teknikaliteterna. De blir alldeles för komplicerade med moderna objektiv. Följ bara instruktionen jag gav ovan:
Djupledsjusteringen för varje objektiv är lätt att göra genom att välja ut två objekt, t ex stolpar, som står långt ifrån varandra och placera dem parallellt i sökaren. När de inte förflyttas från varandra vid rotering av kamerapaketet är parallaxfelet eliminerat.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar