Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt plötsligt en massa brus...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Har en Finepix S600Z som har funkat klocka i ett och ett halvt år. För någon vecka sedan fotade jag lite på ett bröllop. Bra förutsättningar, fint väder.
Tänkte ge några till brudparet men finner att bilderna är väldigt brusiga, samt några har dålig skärpa. Oskärpan kanske grundar sig i mannen bakom kameran, men bruset!
Kan något hända med en digitalkamera bara huxflux?
Har varit på några skitiga och dammiga crosstävlingar, men jag försöker hålla grejorna rena.
Tacksam för svar.

Vilken ISO-inställning har du? Råkat ändra av misstag eller lånat ut kameran till någon som ändrat?
Kameran i sig är väl inte direkt tät mot damm, men det borde inte visa sig som brus utan mer som dålig skärpa med tanke på hur stora dammkornen är på sensorn.

Iso har jag koll på, det är inte den. Har verkligen nagelfarit exif informationen så det är inte inställningarna.
Vad som är skrämmande är att bilder tagna med sämre kvalitet (3M normal) för 1.5 år sedan är bra mycket bättre än nuvarande 6M fine, 6M normal...
Det lär väl vara till att lämna den på service...

Min gamla olympus 896L gjorde precis samma sak, efter 1,5 år blev det ordentligt med brus i bilderna oavsett om det var bästa förhållanden, min slutsats var att det berodde på kvaliten i kameran och ingen garanti hade man kvar så att den hamnde i mitt bokhylle-museum under namnet: Aldrig en kompakt olympus igen! ;=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar