Annons

helt förvirrad, bränna kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Jag har planer på att börja fotografera i studio. Däremot har jag hört att man kan bränna sin kamera om någon strömmstyrka inte överänstämmer. Jag har en minolta dynax 5 och är just nu almänt förvirrad i detta avsende hjälp mig!

Nästa sak jag har hört är att den inbygda blixten utlöser studioblixtrana?

sedan undrar jag hur jag skall kunna kopla blixutrustningen till min dynax 5 vilka adaptrar måste jag köpa?

hur pass stämmer detta jag har hört det är väl först och främst de två översta påståendena som skrämmer mig lite.

Samma gäller för dynax 4 som dynax 5 i dessa påstående?

När du ska utlösa en blixt sluter den en kontakt mellan två poler, beroende på blixt så används olika spänning i blixtarna.

Titta först om du har en PC-sync kontakt på kameran, står i manualen, det är en liten rund kontakt för inkoppling av PC-sync-kabel.

Om inte krävs en adapter för blixtskon som har en sådan kontakt i sig. Det finns även adaptrar som har ett överspänningsskydd för att du inte ska riskera att ha sönder kameran.

Äldre blixtar och en del studioblixtar använder kanske 225 eller 250volt som spänning. Många nyare blixtar använder 6 eller 12volt. Om kameran då inte är gjord för att kunna klara 250volt kan kretsen som utlöser blixtarna brännas det är faran. Borde stå i manualen eller gå att hitta på nätet om blixtarna och kameran.

De flesta studioblixtar kan även ställas in att utlösas som slav, alltså när en annan blixt avfyras i närheten så ser studioblixten detta och utlöser sig själv. Det kan du göra med den inbyggda blixten, men då bör denna skärmas av så den inte träffar motivet då det "plattar till" det hela och tar bort en del av vitsen med ljussättningen i studion.

Du kan även skaffa en IR-utlösare för blixtskon, då utlöser du studioblixtarna trådlöst med denna enligt principen ovan men IR-ljus är osynlig för blotta ögat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar