Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helhetslösning för bildförsäljning till kunder via Webben

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Tjenare!

Min fråga är rätt enkel, finns det någon helhets lösning för försäljning av bilder på webben liknande den tjänst som Shutterbug Storefront, ZenFolio eller PhotoReflect erbjuder, fast för sverige/europa?

Har ni sett något liknande och vad är er erfarenhet av detta?

Jag letar efter en bra helhetslösning för att sälja mina bilder på nätet och vill helst ha något liknande. Print On demand har ju exploderat för författare och privatpersoners fotoböcker men hittills har jag inte sett några liknande lösningar för fotografer som de ovan.

Tacksam för alla svar och åsikter jag kan få!

Senast ändrad:
Av de tjänster som jag listat i min tidgare post så verkar ZenFolio vara den vettigaste då man kan ta betalt med Svenska Kronor om man vill, men då får man sköta all order hantering själv på allt som inte är digitala leveranser. Väljer man Euro kan man använda ett av deras partner lab som sköter ordern åt en (till en kostnad av 15% av priset till slutkund).

Någon som har testat ZenFolio?
De verkar rätt vettiga.

Jag använder Zenfolio men använder bara Unlimited men skulle vilja prova Premium men det motiverar inte 100 dollar/år men kunna ladda upp 24mb är lockande. Väntar på att man ska kunna lägga in musik samt designa sina egna teman. Använder inte deras pay & print mm eftersom jag är inte är Premium kund. Sidan fungerar men känns inte så exklusiv för att nå ut till ev kunder. I mitt fall är det mer folk som söker sig till mig om de är intresserade av en bild på sig själva. Är amatör så jag ligger väldigt lågt i pris & har inga ambitioner att avancera då annat tar upp ens tid. Tror man kan använda sin egen hemsida tillsammans med zenfolio om du är premium "Option to use external Home page with Zenfolio account"

Har du testat att sätta lösenord på gallerier?
Jag är lite nyfiken på om man kan sätta lösenord på enstaka bilder också.
Vore praktiskt.

Varför tycker du att det inte motiverar 100$/725kr per år?
Det är ju ändå rätt billigt med tanke på vad man får tycker jag.

Har du testat att sätta lösenord på gallerier?
Jag är lite nyfiken på om man kan sätta lösenord på enstaka bilder också.
Vore praktiskt.

Varför tycker du att det inte motiverar 100$/725kr per år?
Det är ju ändå rätt billigt med tanke på vad man får tycker jag.

Nja jag är väl snål än så länge! :)

Ja jag sätter lösenord på det jag inte vill att andra ska se + de jag säljer. Japp testade det nyligen, det går att sätta lösenord på enstaka för att ladda ner men tyvärr är denna bild som är lösenordsskyddad även synlig som alla andra. Annars tror jag du måste sätta ett lösenord för hela galleriet om du inte vill att bilderna ska synas.

thumbnails som syns gör ingen skada så länge man inte kan ladda ner bilderna.

Finns ju ett visst marknadsförings värde i att thumbs syns, och det är aldrig fel med att kunna sätta rättigheter på filer.

Tror jag ska testa Zenfolio faktiskt. De verkar överlag praktiska.

Använder Zenfolio (premium account med alla "bells and whistles").

Gillar mycket med zenfolio tyvärr upptäckte jag dock att själva försäljningsdelen är helt oanvändbar för mig.

Detta pga att de inte specar t.ex. moms på kvittot när man vill sälja digitala kopior. Ett otillräckligt kvitto som inte innhåller den information som ett svenskt kvitto skall ha, gör att ett företag som köper en bild av mig inte kan dra av momsen.

mvh
Andreas

Varför inte testa Fotosidans egen lösning ImageDesk?
Allt på svenska
Full koll på inloggningar och statistik
Du kan koppla till PayPal
Du kan länka så bilden skrivs ut på Chrimson, skickas till kunden och du får fakturan.
Inte så fasligt dyrt.
Go Jul!

Hej!

Äger en zenfoliosida med premium account. Är fruktansvärt nöjd. Du kan kolla här på min sida hur den ser ut: emilgustavsson.se

Mvh Emil

lätt som en plätt

Har du en egen sida så du har länkat till dina bilder på Zenfolio?

Hej!

Ja..så här har jag gjort. Jag har köpt en domän och sedan sagt åt zenfolio att använda det domännamnet. Jag har sedan bara pekat över domänen.Fungerar klockrent.

Om någon funderar på att skaffa zenfolio så kan jag spara er 5$ genom att ange referenskoden: 8T9-8HP-BMM

mvh Emil Gustavsson

emilgustavsson.se - Open Galleries

Hej!

Ja..så här har jag gjort. Jag har köpt en domän och sedan sagt åt zenfolio att använda det domännamnet. Jag har sedan bara pekat över domänen.Fungerar klockrent.

Om någon funderar på att skaffa zenfolio så kan jag spara er 5$ genom att ange referenskoden: 8T9-8HP-BMM

mvh Emil Gustavsson

emilgustavsson.se - Open Galleries

Kanon, bra att veta om man vill skaffa en egen sida nån gång.
Tack.

ImageDesk som fotosidan har, vad är det för fördelar med att ha den framför Zenfolio?

Det jag har sett av fotosidans lösning har inte precis imponerat på mig, det har alltid varit för tydligt att det varit en del av fotosidan och inte tillräckligt separerat. Som fotograf vill jag ju ha en sida som förknippas med mig och inte med något annat.

Jag gillar fotosidan men jag vill inte att det ska förknippas med mitt varumärke för det kan skada min marknadsföringsstrategi.

Det jag oroar mig för är möjligheterna för templating och branding.

Men jag är öppen för alla förslag.

It's just business, nothing personal.

ImageDesk som fotosidan har, vad är det för fördelar med att ha den framför Zenfolio?

Det jag har sett av fotosidans lösning har inte precis imponerat på mig, det har alltid varit för tydligt att det varit en del av fotosidan och inte tillräckligt separerat. Som fotograf vill jag ju ha en sida som förknippas med mig och inte med något annat.

Jag gillar fotosidan men jag vill inte att det ska förknippas med mitt varumärke för det kan skada min marknadsföringsstrategi.

Det jag oroar mig för är möjligheterna för templating och branding.

Men jag är öppen för alla förslag.

It's just business, nothing personal.

Vi kör photobiz.com, funkar superbra! kundgallerier med lösenord & där kunden kan göra favoriter, maila & beställa.
Inte så fasligt dyrt heller. Väldigt många bra templates att välja på och många är går att göra custom. Du kan ladda upp logo, avatar mm.
värt att kolla upp kanske?

www.2brides.se

Denna tråd är ju rätt gammal så jag skulle vilja ha lite aktuella tips ang. vilken sida man skall välja idag för att sälja sina bilder. Jag är amatör och har aldrig tidigare sålt något. Men jag har under årens lopp fotat en del rockkonserer jag varit på och några artister utanför scenen, och en del bilder har blivit riktigt bra. Nu har jag köpt en Nikon EOS 600D och tänkte börja fota mera, främst rockband och artister. Jag skulle vilja ha en tjänst där jag kan presentera mina bilder och sälja på ett enkelt sätt. Men det får inte kosta för mycket, eftersom jag inte har en aning om ifall någon vill köpa mina bilder. Samtidigt måste det givetvis vara en enkel och bra tjänst för både köpare och säljare.

Vilken hemsida för detta är att rekomendera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar