ANNONS
Annons

Helfigursportättering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bohmanskan

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad om att fota helportätt av innebandykillar. Dessa ska tas i en sporthall med halvtaskig belysning. Bakgrund kommer att vara en röd tegelvägg. Utan att gå in i allt för avancerad utrustning, vad är det som är det mest nödvändiga för att bilderna ska bli bra. Jag har följt alla trådar i detta forum ang. ljussättning och lärt mig en heldel bara genom att läsa dem. Men det har i många fall rört sig om ansiktsportätt och bilder tagna i studio. Kanske är det ingen skillnad, det troliga är att tekniken är exakt densamma oavsett om det är hel eller halvkropp, men jag är novis i sammanhanget och ville slänga ut frågan.

Jag fotar digital med en EOS 300 D och hade tänkt använda mig av mitt 50/1.8 objektiv.

Jag tackar på förhand!

Bohmanskan skrev:
Jag har blivit tillfrågad om att fota helportätt av innebandykillar. Dessa ska tas i en sporthall med halvtaskig belysning. Bakgrund kommer att vara en röd tegelvägg. Utan att gå in i allt för avancerad utrustning, vad är det som är det mest nödvändiga för att bilderna ska bli bra. Jag har följt alla trådar i detta forum ang. ljussättning och lärt mig en heldel bara genom att läsa dem. Men det har i många fall rört sig om ansiktsportätt och bilder tagna i studio. Kanske är det ingen skillnad, det troliga är att tekniken är exakt densamma oavsett om det är hel eller halvkropp, men jag är novis i sammanhanget och ville slänga ut frågan.

Jag fotar digital med en EOS 300 D och hade tänkt använda mig av mitt 50/1.8 objektiv.

Jag tackar på förhand!

Då din utrustning är begränsad så skulle jag säga använd befintligt ljus och lite högre iso. Sätt kameran på ett stativ och placera killarna en bit ifrån tegelväggen. Spelaren ska vara skarp och bakgrunden suddig.

Fota RAW så kan du fixa vitbalansen efteråt (dvs korrigera det gultoniga ljuset du får ifrån innerbelysningen)

Stick gärna till sporthallen nån dag innan med en kompis och testa lite.

Bohmanskan skrev:
OK, tack för tipset, Daniel! Men en bit ifrån väggen, pratar vi ca metern? Och iso-värdet...400...kanske?

Varsågod.

Vet ej vad iso värdet blir svårt att säga när jag inte vet hur ljuset i sporthallen är. Därför jag tycker du ska sticka dit och testa innan.

Avståndet ska vara så stort att väggen inte hamnar i fokus. Det är beroende på vilken bländare du använder. (sök på skärpedjup i forumet) som i sin tur påverkas av slutartid och iso inställningar.

Men minst 1-2 m ifrån väggen. Testa lite först för att se hur det blir bara.

//Daniel.J

geronimo13 skrev:
Varsågod.

Vet ej vad iso värdet blir svårt att säga när jag inte vet hur ljuset i sporthallen är. Därför jag tycker du ska sticka dit och testa innan.

Avståndet ska vara så stort att väggen inte hamnar i fokus. Det är beroende på vilken bländare du använder. (sök på skärpedjup i forumet) som i sin tur påverkas av slutartid och iso inställningar.

Men minst 1-2 m ifrån väggen. Testa lite först för att se hur det blir bara.

//Daniel.J

Vad har dem för färg på kläderna? Ljusa kläder mot lite mörkare bakgrund är att föredra. Har de mörka kläder försök hitta en ljusare bakgrund.

Tyvärr så är matchstället svart....alltså inte så fördelaktigt med andra ord. Jag var där i förra veckan och kollade in läget och 'lånade' en av grabbarna en kort stund för att provfota. I stora drag kan man säga att bilderna blev mörka, men med lite fix och trix i ps så kan man ju prestera underverk. Men eftersom det är ett helt gäng grabbar så ville jag att fotona skulle bli så bra som möjligt från första början för att på så vis minimera jobbet i ps.

Men går det inte så får man ju helt enkelt ta sig den tiden.

Ang. ljus bakgrund så är det svårt i den hallen. Jag blev glad åt att hitta en enhetlig vägg utan massa ribbstolar och nät och skräp.....men då är det som sagt en mörkare bakgrund....

Kan man inte tänka sig att t.ex. köpa en billig plastpresenning och hänga upp i ribbstolarna som bakgrund. Kommer den i lagom oskärpa syns det nog inte vad det är och inte kostar den mycket heller, på Jula, Biltema etc. Svårigheten är nog att hitta en i rätt färg.

Bohmanskan skrev:
Tyvärr så är matchstället svart....alltså inte så fördelaktigt med andra ord. Jag var där i förra veckan och kollade in läget och 'lånade' en av grabbarna en kort stund för att provfota. I stora drag kan man säga att bilderna blev mörka, men med lite fix och trix i ps så kan man ju prestera underverk. Men eftersom det är ett helt gäng grabbar så ville jag att fotona skulle bli så bra som möjligt från första början för att på så vis minimera jobbet i ps.

Men går det inte så får man ju helt enkelt ta sig den tiden.

Ang. ljus bakgrund så är det svårt i den hallen. Jag blev glad åt att hitta en enhetlig vägg utan massa ribbstolar och nät och skräp.....men då är det som sagt en mörkare bakgrund....

Okej. Anledningen till att dina bilder är mörka är pga att du inte exponerar korrekt. Har du info ifrån en sådan bild ? Dvs slutar tid, bländare och iso?

du kan maila en bild te mig så ser jag det på bilden

[email protected]

/Daniel.J

pery skrev:
Kan man inte tänka sig att t.ex. köpa en billig plastpresenning och hänga upp i ribbstolarna som bakgrund. Kommer den i lagom oskärpa syns det nog inte vad det är och inte kostar den mycket heller, på Jula, Biltema etc. Svårigheten är nog att hitta en i rätt färg.

Men är en presenning inte lite för blank....? De finns till ett mkt bra pris på Clas Ohlson, men jag undrar just om det funkar. Å andra sidan kostade den ju inte så mycket så det är väl bara att testa. Kan man inte använda den till bakgrund så kommer den säkerligen till användning ändå..... Tack för tipset!

Tänk på att det är du som skall ställa upp grabbarna.

Du vill använda ditt 50mm. Leta då upp lämpligt avstånd så att du precis bara får med väggen i bilden, backa tills väggen precis fyller sökaren.
Du vill komma så långt bort från väggen som möjligt för att kunna få den så oskarp det bara går.

Sedan ställer du upp laget på ett avstånd som fyller upp bilden, att börja med att ställa dem en meter från väggen är att börja i fel ände.

Använd gärna stativ, lättare att komponera då.

Ha en blixt på kameran som du kombinerar med att använda lite längre exponeringstid.

Jag skulle köra med bländare 5,6 på ISO400.

Blixten på automatik och kameran på manuellt med en tid som du får prova fram, kanske 1/8 sekund som utgångsvärde.

Med digitalkameran har du ju möjlighet att kontrollera resultatet direkt.

Jag har ingen lagbild att visa, men denna familjebild är typisk för dålig rumsbelysning kombinerat med blixt.
1/6 sek och bl 6,3 ISO400.

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    17.6 KB · Visningar: 597
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar