Annons

Heldagsbröllop med många extra krav

Produkter
(logga in för att koppla)

idovoodoo

Aktiv medlem
Hej!

Ska fota ett stort frackbröllop i sommar med över hundra gäster. Heldag från ca 14.00-23.00
Normalt tar jag ca 5000 för heldag och levererar då bilderna digitalt.

Detta brudpar har väldigt många specifika önskemål om uppställda porträtt och gruppbilder, som blir dagar av extra efterarbete och frågan är hur mycket extra jag kan ta.

De ska ha porträttbilder på sig själva, och tillsammans med brudföljet, tillsammans med vänner, med släkt, med farmor, med mormor mm.

Dessutom ska alla gäster fotograferas par om par arrangerade mot snygg bakgrund. Plus alla mingelbilder, vigselbilder mm.

Bilderna kommer att levereras på CD.

Vad kan vara rimligt?

100 gäster är väl grovt räknat då 50par, en parfotografering borde väl i studio ligga runt 1000 - 1500kr. Så vill de friköpa... Matten är inte så svår när det gäller vad jobbet är värt för dom. Du får ju dra av en slags rabatt för att det bli så många par du får på köpet som du inte har behövt jobba för att få in.

Eftersom jag inte är etablerad så skulle jag kanske lägga mig runt 25 - 30k för ett sådant jobb. Men det är väl förhandlingsbart till viss del kanske. Det är ju mycket pengar, men det är mycket jobb som kräver en del utrustning för att det ska bli bra och som jag skrev tidigare är värt en hel del om de ska gå själva till nån ataljé.

Mvh
Maverick

Ordet rimligt måste nog vägas mot konkurrenternas priser. Tyvärr vansinneslåga många gånger.. Här tar ateljefotografen 1085:- för foto av bröllopsporträtt med snyggt album om 9 bilder i 13x18.

Jag har tagit 12.500:- till 14.000:- för liknande det dina kunder vill ha och lyckats, men ofta händer också att jag blir nobbad och att de får det för 1/3 av mitt pris. Dock har jag inte lämnat alla bilder på cd då, men väl några. Typ 10 från kyrka, några porträtt samt alla gästporträtt i strl 10x15 cm. Utöver det fick paret ett album med 8 bilder i 8x12cm, en dvd med bilder från hela dagen, en 24x30, 2st 18x24 och 50st valfria 10x15 samt alla gästporträtt i 9x13 som kopior.

Hmm, ja inte vill man väl lämna ifrån sig högupplösta bilder till det priset. Då får det nog bli 9x12 eller 10x15.

Men hur får du det att gå runt lotta? Det måste ju ta evigheter att fixa med bilderna i efterhand?

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Men hur får du det att gå runt lotta? Det måste ju ta evigheter att fixa med bilderna i efterhand?

Mvh
Maverick
Gästporträtten tas på en plats som löpande band. Ljuset är alltså detsamma på dem och de klarar i regel en batch. De flesta bilder kräver inte megajustering i timtals (fotar jpg.) Jag går med vinst även om ingen (mot förmodan) efterbeställning skulle göras.

Allt över det priset är helt otänkbart här på värmländska "landet," och jag gissar att det faktiskt är svårt att läggas sig högre på många andra platser också. (Majoriteten av de jag skickar offert till hittar ju billigare alternativ än mitt oxå, och jag har tom blivit utskälld för att vara dyr.)

Jag lever inte på bröllopsfoto, men tyvärr blir man inte rik på annat foto heller även om det nog går att överleva ett litet tag till..

hmm, jag får kanske tänka igenom den här saken en gång till då innan nån frågar :D. Fast jag har kanske tur som bor i samma stad som en fotograf som tar 12k för 9 bilder i album...

/Maverick

Maverick skrev:
Fast jag har kanske tur som bor i samma stad som en fotograf som tar 12k för 9 bilder i album...

/Maverick
Oj! Den fotografen har lyckats lagt sig flera hundra procent över SFF:s riktprislistas rekommenderade pris;)

Jag tar 12-16 tusen för en sådan plåtning.

Några små råd bara.....gör klart innan om hur alla gruppkort skall tas, och se till att det finns ansvariga för ihopsamlingen. Lägg alltså allt ansvar för att alla finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt på beställaren. Att stå med kameran redo, och sedan upptäcka att faster Svea är på dass, morbror Leif har gått bort sig på parkeringen, lillasyster försvinner när hon letar efter morbror Leif osv, är inget roligt alls!! Speciellt inte när kocken börjar blänga i närheten för att maten håller på att kapsejsa då du sprängt hela tidsschemat för kalaset...

Good Luck!!

Maverick skrev:
Jupp, men så vinner hon ju medalj var och vartannat år i PYO:s porträtt-SM...

Mvh
Maverick
Ok. Jag vet vem hon är!
...trodde jag tills jag såg Enköping i din profil.
Sen slog det mig att även om det var Västerås så kan jag nog inte tänkt rätt om priserna stämmer.

Erkänner. Jag är nyfiken på vem.

lottawe skrev:
Gästporträtten tas på en plats som löpande band.
Det krävs löpandebandprincipen...

säg 2 minuter / par och 100 gäster, redan där försvann 1,5 timme för parfotografering.
Och då måste paren köa själva som Thomas skriver.

Sedan skrev du grupper ... tiden tickar.

5000 för 9h jobb på plats, det låter inte mycket.
Men marknaden är väl förstörd av alla svartjobbare.

JAG tycker inte att Lottas 15000 kronorsförlag låter orimligt alls. Med 1000 kr kuvertet bör fotograferingen kosta betydligt mindre än 10% av deras bröllopsbudget.

Det lär knappast bjudas på korv med bröd & vatten på ett frackbröllop.

Kertin Eilerts

Hade en arbetskamrat som fotograferades av henne. Nio bilder on location förvisso men inom fem mil, men 12k...

Mvh
Maverick

Ulrika, den typen av bröllopsplåtningar tar jag 15-20.000 kr för och du är på tok för billig med 5000kr för en heldag! du får ju inte kvar en spänn efter skatt osv. höj priset!

//
Nina

PS Se till att bestman eller nån ser till att folk är på plats. Kommer de inte så slipper du få skulden, precis som nån annan skrev här nyss.

ThomasC skrev:
Jag tar 12-16 tusen för en sådan plåtning.

Några små råd bara.....gör klart innan om hur alla gruppkort skall tas, och se till att det finns ansvariga för ihopsamlingen. Lägg alltså allt ansvar för att alla finns på rätt ställe vid rätt tidpunkt på beställaren. Att stå med kameran redo, och sedan upptäcka att faster Svea är på dass, morbror Leif har gått bort sig på parkeringen, lillasyster försvinner när hon letar efter morbror Leif osv, är inget roligt alls!! Speciellt inte när kocken börjar blänga i närheten för att maten håller på att kapsejsa då du sprängt hela tidsschemat för kalaset...

Good Luck!!

Ovanstående är nästan det viktigaste, viktigare än all utrustning...
dvs se till att de avsätter en person som vet vilka alla är och har ansvaret för att rätt personer är på plats vid rätt tilfälle...

Du vet ju inte vem som är faste Elsa eller hur??

/b

Som en konsekvens kring prisdiskussionerna när det gäller fotouppdrag har jag höjt mitt heldagspris till 9900.-. Men det kommer förmodligen höjas ytterligare. Jag frågade mig vad det är värt att spendera en hel dag borta på bröllop med folk jag inte känner. Och räknade på antalet timmar.
Förmodligen kommer jag lämna offert på heldagsfoto, beroende på hur länge eller hur mycket bilder de vill ha, tex gästbilder och sådant som går ut över endast brudparet.
Min ambition är att starta firma inom kort. Det har dragit ut på tiden men nu börjar det bli så mycket så det inte är hållbart att vara glad amatör. Väntar bara på ett besked om hur det blir med jobb till hösten. Eftersom jag riskerar att bli arbetslös till hösten så måste jag startat företaget sex månader innan jag börjar gå på a-kassa om jag ska få ha kvar företaget och kunna kvittera ut a-kassa(vilket jag hoppas slippa).
Men jag vill att ni som varit med och diskuterat pris ska veta att det faktiskt kan göra skillnad. Sitter just och ska skriva priser på alla fototjänster jag kommer erbjuda. Vill själv inte vara med att dumpa priserna.
Min revisor nämnde ett pris på 300kr +moms för uppdrag mot privatpersoner.

Patric
som minns ett bulhus och en gammal PV.

Happy Horse skrev:
Ulrika, den typen av bröllopsplåtningar tar jag 15-20.000 kr för och du är på tok för billig med 5000kr för en heldag! du får ju inte kvar en spänn efter skatt osv. höj priset!

Detta har varit lite knivigt tycker jag. Vad jag värderar mitt jobb till och vad jag behöver ta ut för att det ska löna sig står i kontrast till vad de andra fotograferna här nere tar. Lägger jag mig över blir det inte lika många plåtningar och därmed ännu mindre pengar att leva på.

Stans äldsta och mest anlitade fotograf tar 10 000 för detta jobb plus ev efterbeställningar på förstoringar och tackkort.

Jag får börja med att bestämma mig för vad som ingår i heldagsfotograferingen (har aldrig fått en sån jättebeställning då det gäller bröllop). Sen ska jag nog på sikt sluta leverera materialet på CD. Får hitta en bra samarbetspartner som kan ta fram filerna snyggt utan en massa krångel. Då blir det ju även lättare att jämföra priser med andra fotografer.

Påtal om det..hur vanligt är det egentligen att beställaren skannar in albumet så det aldrig blir några efterbeställningar?

Har i alla fall skickat offert till brudparet så får man väl se om de anlitar den fotografen som tar någon tusenlapp för heldag och sen levererar ALLA filerna utan efterarbete i raw-format

De gånger jag plåtar dop/bröllop och sånt (är dock långt från heltidare inom det) så får jag alltid skapligt med efterbeställningar. Utifrån det törs jag säga att jag tror att iaf mina kunder prioriterar enkelheten i att beställa bra kopior. Än så länge..

Maverick skrev:
Kertin Eilerts

Hade en arbetskamrat som fotograferades av henne. Nio bilder on location förvisso men inom fem mil, men 12k...

Mvh
Maverick

Oj, hon höll till i surahammar förut, där jag är uppväxt. Gissar att hon inte riktigt kunde hålla dom priserna där... Men visst, erfarenheten har hon ju i alla fall...

Fårstår att det kan kännas surt att riskera loosa jobbet till nån som gör det gratis i praktiken. Men jag brukar tänka som så, att om jag inte tjänar pengar på det så att jag kan få en firma att gå runt, varför ska jag då göra jobbet? Att betala eller gå minus eller jämt upp på ett jobb är det inte någon vits med företagsmässigt.

Men då tänker många att de inte har utlägg för mer än kanske 1000 - 3000:- och då har 2000:- i vinst. Men det man då måste ta hänsyn är dels att jobbet måste täcka en del av den dötid som alltid finns på ett företag. Det måste dessutom täcka en del av den administration som finns på ett företag, dvs den tid som arbetas men som inte är faktureringsbar. Därutöver ska den täcka den tid som faktiskt lägger ut för det aktuella jobbet. Slutligen ska det finnas en skvätt över som ska räcka till lön och vinst i företaget. Gör det inte det så är det inte hållbart i längden.

Att tänka på då är att bröllop är att betrakta som sällanköp. Folk gifter sig inte så värst många gånger och de fall det gör det så är det inte så frekvent ändå. Deras ungar kommer med min 9månaders mellanrum om de ligger i vilket inte heller är räkna med företagsekonomiskt. Det är naturligtvis bra att ha ett bra rykte, men inte så bra att det är värt att göra förlustjobb eller näst intill. Bättre att ta kostnaderna på en annons istället.

Jag vet inte hur man räknar företagsekonomiskt hur mycket en timme kostar i ett vanligt enmansföretag. Men en gissning är att det ligger runt 2 - 300:- om det ska vara långsiktigt hållbart. Finns säkert nån företagsrådgivning som kan svara på det.

Han/hon som gör det nästan gratis går egentligen inte heller runt på det. Fast de inser de ju inte själva riktigt. De ser bara att de får en tusing svart ner i fickan eller vad det nu kan röra sig om. Att lämna ifrån sig rawfilerna visar egentligen bara hur lite både fotografen och kunden egentligen vet. Om kunden inte har ett litet mer avancerat bildbehandlingsprogram, hur ska de kunna se bilder över huvud taget? De enklare programen är inte heller särskilt bra på att konvertera, något kunden säkert inte känner till. Visst de kan ha en svartlicens av nått avancerat program, men tänket är fel ändå. Det enda rimliga är att leverera format som är allmänt och därmed någorlunda framtidssäkert.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar