Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hela rullen var väldigt oskarp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alvora

Ny medlem
Hej! Jag har rotat fram min mans gamla analoga Mamiya ZE - 50mm. Jag tog 36 bilder (iso 200) och var utomhus med lite halvmolnigt väder. Tyckte det var ganska optimalt ljus för att ta lite roliga bilder av min 2åriga dotter i trädgården. Både porträtt och lek. Jag var väldigt nöjd när jag lämnade in filmen, men blev inte alls glad när jag fick bilderna. Alla var väldigt oskarpa och jag tyckte verkligen att jag var noga med fokus. Man kan ju tänka sig att några blir oskarpa när man fottar barn, med myror i byxorna, men jag tog ett par av min man också som satt helt stilla och han tog ett par av mig med. Har aldrig upplevt att ALLA bilder var dåliga förr. Tycker ju själv att jag tar helt ok bilder annars ;) Är det jag/vi som har gjort nått fel, eller kan det vara kameran?

Det första man kommer att tänka på är att du kanske använt för långa slutartider. Vilka tider använde du?

Hittade manualen på nätet och jag kan se att jag glömt allt om batterier och inställningar om man inte hade batterier. Kan det vara så enkelt? :)

För det första måste batterierna bytas.
sen kan givetvis mekaniken kärva om den inte varit igång på länge.
Sen kan gamla ljusmätare ge felmätvärden.

Förresten: dess efterföljare ZE-2 var världens första kamera med skakvarning, kom 1980.

Man kan nämligen inställa den (x istället för auto) så att man inte måste ha batterier, men jag vil ju såklart gärna kunna reglera slutartiden själv..
Jag provar med att sätta i nya batterier och ser om jag kan slippa undan så lätt ;)

Jag har sett bilder som min man har tagit med den för 7-8år sedan och dom var väldigt fina, så jag hoppas inte mekaniken har tagit skada sedan dess. Allt ser iaf ut till att sitt ordentligt fast :)

Utan batterier så brukar liknande kameror få EN slutartid.
Har för mig att Nikon F3 fick 1/90 s.
O är det nu så att din kamera ger längre tider än så, så är nog det som är orsaken till suddighet.

Mekaniken brukar vara väldigt driftsäker. Men oljor blir gamla o drar till sig damm o geggar ihop. Det gör att mekaniken segar ihop när man inte anväder den. Lite rengöring sen brukar de funka som en klocka.

Det låter super :) lite rengöring och nya batterier, så får jag prova den igen och se om det hjälper
. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar