Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hej! Macro lins till pentax k7.

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinHansen

Avslutat medlemskap
Hej!
Vill köpa en Macro lins till min pentax k7.
Har tittat på Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro WR, men den har inte fått så bra recensioner tycker jag. Vilka rekommenderar ni? Vill gärna ha runt 100 mm så man inte stör insekter osv.

Mvh Robin

Hej Robin!
Jag har en Tamron SP AF-Di 90 2,8 som jag trivs mycket bra med. Det är aningen plastigt, men skärpan är kanon. Den är riktigt skarp ned till 2,8 för porträtt och dylikt. Fungerar fint som macro också (till 1:1 avbildning).

På det stora hela kan jag rekommendera den varmt - vet dock inte vad den kostar idag. Köpte min i HK för några år sedan.

Hej!
Vill köpa en Macro lins till min pentax k7.
Har tittat på Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro WR, men den har inte fått så bra recensioner tycker jag. Vilka rekommenderar ni? Vill gärna ha runt 100 mm så man inte stör insekter osv.

Mvh Robin
Har inte sett många recensioner på Pentax D-FA 100/2.8 macro WR, men de jag sett har gett det bra betyg. Vilka recensioner tänker du på?

Det är något förbättrat optiskt jämfört med den äldre versionen mest genom att ha rundade bländarlameller och byggkvalitén är klart förbättrat och dessutom vädertätad. Har svårt att tro att det finns något bättre makroobjektiv till Pentax än D-FA 100/2.8 macro WR, om man är ute efter ett med den brännvidden.

Har D-FA 100/2.8 Macro, dvs modellen utan WR och det är en av mina absolut skarpaste gluggar. Har svårt att tro att WR modellen skulle vara sämre, snarare tvärt om.

Jag har flera gånger önskat att jag haft ett vädertätad macro då man ålat runt i daggvått gräs och liknande.

Vet flera som kör med Tamrons 90:a och det är också ett bra objektiv, optiskt, men har kanske inte riktigt samma byggkvalitet.

Vilka recensioner pratar du om?
Gamla D FA 100 f/2.8 fick ju utmärkta recensioner för optisk prestanda i flera tidskrifter, inklusive Kamera&Bild. Det som de kritiserade var högt ljud vid fokusering och det får man leva med på objektiv som styrs av ett länkage från kameran - det har inget med den optiska kvaliteten att göra.
D FA 100 f/2.8 har f ö samma optiska konstruktion som Tokina 100 f/2.8 Macro. (optiken är designad av Pentax och licensierad till Tokina).

Det som skiljer mellan gamla D FA 100 f/2.8 och nya WR-versionen, det är att WR-versionen är vädertätad och har ett hus i aluminium där den tidigare hade mer plast. En annan skillnad är att WR-versionen har andra bländarlameller designade för mjukare bokeh. (något som fototidningar sällan testar, de bryr sig främst bara om kontrast, skärpa och distorsion och struntar i övriga parametrar då dessa är svåra att mäta upp).

En synnerligen fördel med Pentax är mikrokontrasten som ger en ökad skillnad mellan det som är i-fokus och det som är utanför fokus, det bidrar till en viss 3D känsla. Mikrokontrast är även den en parameter som tidningar inte testar.

D FA 100WR är en av de bästa makroobjektiven på marknaden.
Den gamla versionen (Samma konstruktion optiskt) var bäst av alla
i en tysk test.Har själv bägge två och skarpare glugg blir svårt att hitta.

Thomas

Jag har tamrons 90. det enda jag kan klaga på är att af jagar rätt mycket i lite sämre ljus. men bilderna blir oftaste bra o det är inga problem att använda manuell fokus heller ju. men det vette tusan om jag nog inte köpte pentax 100 idag om jag skulle köpa ett nytt.

Har en Tamron 90 jag med, extremt nöjd med den! Visst den fokuserar rätt långsamt, men i ärlighetens namn så är det ju en macrolins, då fokuserar man rätt ofta manuellt.
När det kommer till porträtt så har den inga problem att hänga med tycker jag.

Köpte min beggad för kring 2000 kr, svårslaget pris!

Om du har pengarna så har jag svårt att tro att du hittar ett bättre macro i produktion runt 100mm till Pentax än 100mm WR. Tamron 90mm är från de exempel jag har sett nästan lika bra, men som flera nämner, plastigare och utan tätning.

En fördel med Tamron 90mm är att den så vitt jag vet har bländarring, vilket Pentax 100mm WR verkar sakna. Kan vara bra när/om man vill börja leka med förlängningsringar eller bellows.

Om du inte behöver AF så kan jag personligen rekommendera Kiron / Lester A Dine / Vivitar series 1 105mm. Kan dock endast fås begagnade och brukar då landa runt 2500 - 3500 kr. Finns även en kiron 100mm och vivitar 90mm som ska vara i ungefär samma klass. De flesta av dessa har A-läge på bländaren, så de funkar som ett vanligt modernt objektiv, med enda skillnaden att du måste tala om brännvidd för stabiliseringen och givetvis fokusera manuellt.

Lite bilder från min Lester 105mm..
http://joj.smugmug.com/Lenses/Lester-A-Dine-105mm-f28-Macro/12767652_A8mAK#920074315_UytZz

Och när vi är inne på manuell + begagnatspåret... Om du har en massa pengar över och turen att hitta ett exemplar så lär Voigtländer APO Lanthar 125mm vara bland det bästa du kan hitta i Macroväg runt 100mm. Men räkna med att lägga upp minst 10 000 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar