Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hej fullmåne

Produkter
(logga in för att koppla)

booshwah

Medlem
Jo. Det var fullmåne i förrgår, så jag ställde stativet framför fönstret för att försöka få en snygg månbild. Tog mitt mesta tele, vilket väl iofs bara är på 150mm eller så, men jag tänkte att det väl är bättre än inget.

Idag petade jag in bilderna i datorn, och döm om min förvåning när de var på 300 kb och inte som vanligt på en handfull Mb. Dessutom var månen, ehuru vacker och med ganska tjusigt tecknade kratrar och sånt, PIXLIG i kanterna. Dessutom var kanterna ojämna, som om någon klippt ut den slarvigt med sax.

Är det här något som sker allmänt när man tar en bild som till 90% är kolsvart?
 
Att storleken på bildfilen krymper rejält är ju inte så konstigt om bilden är nästan helt svart.
Vet inte om jag förstår hur du menar med ojämna kanter, månen är ju inte perfekt rund, däremot borde kanterna inte bli pixliga.
Du kanske kunde lägga upp en bild här som illustrerar din fråga.
Vad har du för inställningar på din kamera?

Bilden ska inte få sämre kvalité bara för att stora områden är helt svarta.
 
Hm. Börjar undra om det inte har med någon ny, underlig bildbehandling i Vista att göra. Den såg bättre ut i Picasa. Får nog helt enkelt Photoshoppa den lite, kanske en oskarp mask eller så.

Att filen är liten beror alltså på att den är mörk? Kanske självklart egentligen. Alla är vi barn i början. Tack. :)

Bilden är beskuren, förresten. En hel del.
 
Att filstorleken är liten beror på stora enhetliga fält utan detaljer, inte på färgen i sig. Hade lika gärna kunnat vara gröna, blåa, röda eller vita fält.

Det är inte så att månen täcker en så liten del av bilden att du zoomar in rejält för att den ska fylla din skärm och det är då pixlarna uppstår? Olika program visar bilderna lite olika, vissa pixligare än andra, speciellt vid stora förstoringar som tex 400%.
 
Jag tror det är sensorns konstruktion som gör att höga kontraster kan se extra taggiga ut. Detta korrigeras normalt med kamerans AA filter, men Pentax K10D har ett ganska svagt sådant som inte filtrerar bort lika många taggigheter som andra kameror, men samtidigt gör detta att K10D har högre upplösning än andra kameror med samma sensor.

Det finns lite exempel på detta i photozones recension av K10D.
http://www.photozone.de/8Reviews/dslr/pentax_k10d/index.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.