Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hej försöker få fram hur mycket bx400 drar

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Hej jag försöker få fram hur mycket bx400 och även qh 500w/s drar som max i Ampere eller i vanliga Watt??

Går det på något sett att räkna om w/s till watt och är detta samma sak som dom drar eller drar dom mer när dom laddar ???

Har nämligen trådlösa ström utag som tål 1000 Watt och vill ju veta att man ej bränner dom med blixtrarna.

Anders

Watt är enheten för effekt, altså energi per tidsenhet. En watt är det samma som en Joule/sekund, eller en Nm/sekund.

Bx400 har en laddtid på 1s(enligt uppgift på nätet), och en urladdningseffekt på max 400Ws(enligt samma sida). Här blir jag dock lite fundersam, 1 Wattsekund(Ws) = 1 joule = energi, och inte effekt. Det kanske skulle stå energi istället för effekt?.

400Ws betyder ju att under 1sekund laddningstid, så måste 400joule energi laddas in i blixten. Det är det samma som 400Joule/1sekund = 400w

Rent spontant skulle jag testa, även om det tillkommer förluster och att laddningen kanske inte är lika stor under hela laddtiden. Men det finns ju lite marginaler. Kanske bra att ha en brandsläckare i närheten..

//Alexander

Ok det låter ju bra.

Då har jag 600 i marignal för övrig elektronik fläckt och fast lampa.

Anders

400W i vanligt 230V-uttag ger ju en ström under 2A så det är inga problem, vare sig för säkringarna eller brandfaran.

Däremot undrar jag vad "trådlösa strömuttag" är för något?

Problemet med digitala blixtar (som BX-serien) enligt vad jag har läst är att dom kan ha en förmåga att nollställa inställningarna efter varje blixt, då UPS'en inte kan hålla spänningen uppe, trots att dom enligt specen ska klara av belastningen.

Ett exempel är kompabilitetslistan på innovatrix batterier (Som kan jämföras med en vanlig UPS). BX finns visserligen inte med, men är väl liknande FX?
http://www.innovatronix.com/compatib.asp

Finns flera trådar om detta, sök och hitta...

Jaha inte roligare än så, jag såg framför mig hur det sprutade gnistor ur elutaget som hoppade trådlöst till dina blixtar.

Micke Eklöf

Då måste dom ändrat i uppbygnad sen dess för dom jag har kommer ihåg senaste inställning och det var för typ 4 veckor sen jag använde dom och kollade nu och dom har samma inställning fortfarande och dom har liggat strömlösa den tiden.

David Granberg

Nej roligare är så var det inte *ler*

Tänkte nämligen att detta skulle underlätta vid iställnigen att du stipper springa och stänga av dom olika blixtrarna när du ställer in ljustet.

Anders

Senast ändrad:
Om du skaffar elinchroms skyport så kan du sätta de olika blixtarna på olika kanaler och ställa in en kanal/blixt i taget från kameran om det var det du var ute efter...

Jo delvis att kunna sätta på och stänga av men även när jag ljusmäter med mätare så vill jag kunna slå på och av så detta tänkte jag prova att använda dessa till i och med att jag redan hade dessa hemma.

Anders Schröder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar