Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hdr

Produkter
(logga in för att koppla)

tarragona

Aktiv medlem
hej har en fråga om hdr ? när man har slagit samman bilderna till en bild och sparat den i TIF-fil hur är arbetsflödet sedan?

MVH Tarragona tacksam för svar

När du har din TIFF-bild så plockar du in den i Photoshop och gör ytterligare justeringar, om du tycker att det behövs. Så gör i alla fall jag, därefter skapar jag en JPG-bild som slutligt resultat.

Jag använder Photomatix till mina HDR bilder och jag exporterar direkt från Lightroom till Photomatix. Därefter brukar jag eventuellt göra några sista små ändringar i Photoshop(tex beskära, kontraster, konvertera till svartvitt och ändra storlek för webben)... Sen är det klart...

Allt handlar ju om vad du vill ha för bild. Själv tycker jag att landskapsbilder bör se naturliga ut så där kör jag i princip alltid fusion i Photomatix och sen är det små små justeringar i PS kanske för att få bilden att se ut som det jag såg när jag tog bilden...

Stadsbilder kan man köra lite hårdare redigering på... både i Photomatix och PS.

Men allt är ju upp till var och ens tycke och smak...

Hej just arbetsflödet i ps på bilden.

Jag brukar då först justera färgerna, och oftast så drar jag ner på mättnaden så det ser mer naturligt ut. Därefter eventuellt nivåer, men det brukar sällan behövas. Skärpan kan sedan finnas anledning att studera, men det är sällan man behöver justera den. Slutligen en eventuell beskärning.

Jag brukar då först justera färgerna, och oftast så drar jag ner på mättnaden så det ser mer naturligt ut. Därefter eventuellt nivåer, men det brukar sällan behövas. Skärpan kan sedan finnas anledning att studera, men det är sällan man behöver justera den. Slutligen en eventuell beskärning.

Hej tusen tack för svaren

hej har en fråga om hdr ? när man har slagit samman bilderna till en bild och sparat den i TIF-fil hur är arbetsflödet sedan?

MVH Tarragona tacksam för svar

Jag öppnar TIF:en i PS genom "Open as". Där väljer jag sen adobe camera raw vilket ger mig alla nödvändiga justeringsmöjligheter innan bilden till slut öppnas i PS för finlir.

Jag brukar gå in och göra en del lokala justeringar på kontrast, ljusa upp eller mörka ner med hjälp av kurvor och lagermasker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar