ANNONS
Annons

HDR-problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuschatjevskij

Avslutat medlemskap
Hej! Ny på fotosidan så jag passar på att presentera mig:) Anna heter jag.

Jag upptäckte HDR för inte så länge sedan och har bekantat mig med det, experimenterat osv.
Det har funkat bra, tills nu.

Jag gjorde ett litet experiment, tog en vanlig jpeg bild och ädrade kurvor på den samt sparade som tre olika bilder innan jag "mergade" dem till PS(pscs4). Allt ser bra ut och jag trycker ok för att gå vidare till nästa steg, att konvertera till 16bits. Då blir bilden vit! Kritvit som ett papper utan någon som helst information kvar i.

Jag har alltså innan detta experiment använt bilder med olika exponering och det har funkat bra.

Jag avbryter projektet och fortsätter med en annan bild som jag har i tre olika exponerigar. Den blir också vit men den här gången försöker jag att konvertera till 16 bit ändå, väljer Local adaptation i rull listen och då kommer bilden fram, men i svartvit istället!

Jag plockar fram tre nya bilder med olika exponering och försöker igen, och då fungerar det men färg kvaliteén blir usel. Endera grälla och smetiga eller hur ska jag säga, det ser ut som om det är en bild med extrem kontrast(utbränt) och en film av extremt låg kontrast över det och hur jag än vänder och vrider i reglagen så får jag inte ihop det.
Bilden blir alltså totalt det motsatta man förväntar sig med hdr.

Jag är knäckt, ville så gärna använda en i ett abete jag ska lämna in på torsdag, men just nu ser det mörkt ut.
Var ute sex timmar idag för att få en bra bild att använda just till det här det känns inget roligt.

Jag hoppas verkligen att någon vet något om vad problemet kan ligga i, jag tar tacksamt emot alla svar!

Mvh/Anna.
(trist första inlägg)
 
Hej!

Vad använder du för program för att skapa själva hdr-bilden utav? Har du testat Photomatix?

Har du fotat raw? Isf testa att använda de istället, så får du lite fler stops med data till programmet

http://www.hdrsoft.com/
 
Hej!

Vad använder du för program för att skapa själva hdr-bilden utav? Har du testat Photomatix?

Har du fotat raw? Isf testa att använda de istället, så får du lite fler stops med data till programmet

http://www.hdrsoft.com/

Hej!

Jag använder Photoshop cs4, har inte testat Photomatix men det kommer jag testa nu:) Tack för tipset!

Jag har fotat en del i raw, köpte PScs4 och Lightroom 2 i ett paket men problemet är att jag inte riktigt kommit igång att lära mig det än(Lightroom) och som sagt, HDR är ganska nytt för mig. Det är på gång iaf. Har upptäckt att jag behöver lite mer utrymme, både i kortväg och till datorn men framför allt mer minne till datorn. Den jobbar inte så jätte fort med de volymerna direkt. Man kan säga att jag står i startgropen:)
 

Tackar för materialet! Jag har en mapp i favoriter som är full med liknande men jag suger i mig allt jag kan! Och det gör jag nog inte fel i eftersom jag fortfarande inte verkat få häng på det hela.

Danke:)

Edit: Youtube klippet, finns det inte en sådan tutorial här på fotosidan? Tror den heter Magnus fusk Hdr eller liknande!
 
Senast ändrad:
Testade Photomatix och Wow vilken skillnad! Tack så jätte mycket!
Det här programmet hamnar nog på "utgiftslistan" ;)
 
... fast det finns ju inget som heter "fusk-hdr". Antingen så är det HDR eller så är det inte det. Kalla det tonemapping om något är ni snälla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.