Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"hdr" på människor ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har alltid vart fascinerad (stavning ?) över folk som bemästrar "HDR" på människor. Är det någon som vet hur dom går tillväga ? man kan ju knappast använda flera exponeringar på människor, eftersom det är omöjligt att få samma posering flera gånger?

Tekniken jag talar om är:
http://www.studiobild.com/

Skulle gärna vilja veta lite mera om detta.
Någon som vet nått ?

//Varro

Det är kanske dumt av mig att svara eftersom jag inte sysslar med HDR alls själv. Men är det inte bara att fota i raw och framkalla sina rawfiler med olika exponering?

Goodfellah skrev:
Hejsan !
Jag har alltid vart fascinerad (stavning ?) över folk som bemästrar "HDR" på människor. Är det någon som vet hur dom går tillväga ? man kan ju knappast använda flera exponeringar på människor, eftersom det är omöjligt att få samma posering flera gånger?

Tekniken jag talar om är:
http://www.studiobild.com/

Skulle gärna vilja veta lite mera om detta.
Någon som vet nått ?

//Varro

Varför tror du att bilderna på sidan du länkade till är gjorda med HDR? De ser bara ut att ha studiobelysning...

Det är nog så att dom är ihop klipta av flera olika bilder?

Skaparen själv kanske kan komma och reda ut det?

Oavsett hur du justerar "exponeringen" som det så felaktigt kallas i vissa program från endast en fil så får du inget högre dynamiskt omfång. Anledningen att det kallas exponering är att det påverkar bildens ljuset på samma sätt som exponering gör i kameran, det bevaras inga hög och lågdagrar t.ex genom en kontrastkurva som vid vissa andra spakar och alternativ.
Däremot kan du lyfta fram skuggor och ta ner utfrätta delar genom tonemappning. En tonemappad bild, är ingen HDR-bild, oavsett om den kommer från flera exponeringar eller en enda. Det finns ett antal filformat som håller större info från fler exponeringar, men dom formaten finns det ingen skärm som kan visa i dagens läge, eller jo en enda finns det. Kommer inte på vad den heter, men den kostar vansinnigt mkt och knappast nån här som har den.

Vill du pyssla med tonemappning så kan du antingen använda tonemappning i photomatix, eller shadow/highlights i PS vilket oxå är en typ av tonemappning.

Poängen är att den filen, som innehåller större dynamiskt omfång, från flera regelrätta olika exponeringar gjorda vid fototillfället, används endast för tonemappning, så att vi kan se all info där vi vill ha den. Informationen i den utfrätta himlen, t.ex. Den mörkas ner och tonomfånget är inte större i slutresultatet än i vilken bild somhelst, vanligtvis 8 bitars jpeg när vi lägger upp den på nätet till sist.

För att du ska kunna använda HDR-teknik, vilket jag inte förstår riktigt varför, vid porträttfoto, så krävs det att modellen är extremt stilla och kameran står på ett stativ.

Jag tror du har mkt mer att hämta genom ljussättning t.ex.

Ja, det är ingen hdr inblandad i mina bilder på www.studiobild.com ( häftigt att nån frågar om MINA bilder =) ).

Merparten, 99% är montage. Modellen är fotad mot en bluescreen och sen frilagd och inlagd på en annan bakrund.

Jag använder mycket Dodge & Burn för att ändra och öka kontraster bla. Så det är mycket retuschen som göt att det ser lite illustrerat ut.

// HDR
Vad gäller hdr och människor så kan man använda en vanlig jpg och köra den genom Tonemappingdelen av Photomatix tex och få lite "HDR" effekt. Här en bild från Stockholms Marathon. Men det krävs lite pill och inte alla bilder verkar lämpa sig.

Bilagor

• running_levels_400s.jpg
    running_levels_400s.jpg
    93.3 KB · Visningar: 915
Jerry Jönsson skrev: Det är kanske dumt av mig att svara eftersom jag inte sysslar med HDR alls själv. Men är det inte bara att fota i raw och framkalla sina rawfiler med olika exponering?
Standardsvar 12A:

Nej - att utgå från en exponering, ger inte det tonomfång som behövs för en HDRI. Däremot uppnår man en "HDRI-liknande effekt" och det kan vara tillräckligt, men kolla Pers .jpg-bild från Sthlm Maraton - det behövs inte en en .rw-fil.

Per Ellström....vad menar du med att köra en JPG genom tonemapingdelen i Photomatix? Dvs. skulle du vilja vara snäll och beskriva lite kortfattat hur man gör detta...steg för steg i grunden. Har googlat efter tips om detta, men utan resultat.

/U

Carl-Johan Andersson: Läs mitt inlägg igen. Jag skriver "hdr", och med lite eftertanke kanske du förstår att jag menar hdr liknande effekt. Jag förstår att han inte användt klassisk HDR teknik, det vore ju praktiskt taget omöjligt med tanke på att minsta vibrationerna brukar ju göra bilderna ocentrerade med varandra, man får sk spök effekt.

Men jag skall vara mer tydlig nästa gång.Ursäkta !

Tomas: Tack för ett bra svar !

Per: Jag läste på din sida att du gör modellen separat från bakgrunden vilket jag vet att många proffsfotografer gör speciellt innom bilfoto som jag sysslar med, är man tillräckligt bra på att matcha ihop modell och bakrund så kan man ju verkligen koncentrera sig på en sak i taget, man kan ana det i vissa av dina bilder att det är separata montage men jag tycker hur som haver att det inte bara är denna verkligen oustanding effekt du använder dig av utan du är oerhört duktig på att komponera bilder och uppenbarligen bra på att styra dina modeller. Mycket imponerande. Ett professionellt jobb bakom både kamera och dator. *tummen upp*.

Med all respekt för ditt arbete och att du kanske livnär dig på det så kankse du vill dela med dig av lite mera. Jag brukar själv alltid spara gotte gott teknikerna för mig själv. :)

//Varro

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar