Annons

HDR i press?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
jag satt och tomsurfade på jobbet (eller snarare sitter) och gick in på dn.se för att läsa nyheter. jag möts direkt av en bild på vinterdäck och en vit bil (med betoning på vit) med helt utfrätta högdagrar.
ett problem man skulle kunna ha ungått genom hdr.

tycker ni att det skulle vara okej att använda hdr till en bild som ska gå i press? innehållet är ju detsamma som en dåligt exponerad bild, med skillnaden att det ser bättre ut. är det så att de mycket väl skulle kunna göra det men är för lata? det är väl långt ifrån alla nyhetsfotografer som tar med sig ett stativ på uppdrag.

dela med er av era tankar.

peace out / Albin
 
Rocksteady skrev:
jag satt och tomsurfade på jobbet (eller snarare sitter) och gick in på dn.se för att läsa nyheter. jag möts direkt av en bild på vinterdäck och en vit bil (med betoning på vit) med helt utfrätta högdagrar.
ett problem man skulle kunna ha ungått genom hdr.

tycker ni att det skulle vara okej att använda hdr till en bild som ska gå i press? innehållet är ju detsamma som en dåligt exponerad bild, med skillnaden att det ser bättre ut. är det så att de mycket väl skulle kunna göra det men är för lata? det är väl långt ifrån alla nyhetsfotografer som tar med sig ett stativ på uppdrag.

dela med er av era tankar.

peace out / Albin

Tycker inte utfrätta högdagrar är ett problem. Synnerligen inte i detta fallet. Tycker bilden är bra som den är.
 
Gick in för att kolla bilden du nämner och ser inte direkt problemet...
Tycker att bilden gör sig bättre såhär då det faktiskt är däcken artikeln handlar om och inte bilen. Ett snyggt sätt att diffusera bakgrunden och fokusera på det man vill förmedla.
Ungefär samma sak som ett foto på en modell, man vill ju få fokus på det väsentliga och trolla bort bakgrunden på ett snyggt sätt.
Annars så tycker jag att så länge man inte vrider till ett HDR-foto för mycket så det ser alldeles overkligt ut utan håller det till att fylla ut teckningen lite i bilden så är det väl ok.
Tvivlar dock på att det skulle vara tällämpligt just pga att man inte vill dra med sig stativ.
Enklare vore väl att fota i raw då man har lite större marginaler för att justera just exponeringen.
 
.

pressfotografer lägger väl inte så mycket tid på en bild........

ofta man ser pressbilder där himmlen är lika ljus som pappret har sett bilder utan ramar och då kan man nästan tro att de klippt bort himmlen.

HDR verkar mest vara bra i tävlingar ,såg en massa sådana i citybilden .Verkar som att det är det som gäller om man ska ha en chans.........
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.