Knight Palm
Aktiv medlem
Jag fotade ett bröllop förra helgen, vilket medförde att man ställdes inför väldigt kontrastrika motiv. Klassiskt är ju brudparet i kontrasterande vitt och svart. Men även blixtfoto med enbart en blixt och utan möjlighet att slå blixten mot vita väggar och tak för att sprida ljuset medförde varierande ljusförhållanden. Helst ska man ha flera och trådlösa blixtar.
Exponeringsmätningen med de modernare Olympus-kamerorna är mycket god (E-300 är lite vanskligare) och särskilt uppskattas möjligheterna till SPOT, SPOT-HIgh, SPOT-SHadow, speciellt de två senare där man selektivt likt tonskalan kan välja det ljusaste resp. mörkaste parti man vill behålla teckning i. SPOT-mätningen fungerar utmärkt även vid TTL-blixtfoto. (Att sen FL-36R är hälften så ljusstark som Olympus FL-50R är en annan femma, så jag har även börjat kika på Metz 48 AF-1O / Metz 58 AF-1O).
Jag valde att fotografera RAW+JPEG; Tvåblixtars-combo som är unikt med E-300, samt E-3 med FL-36 och TTL-blixtteknik. En del bilder fick hårda urfrätta partier från reflexer från blixten, där jag därför valde att göra flera alternativa rå-konverteringar, samt sammansätta dessa med HDR-teknik, alt. jobba i flera lager med ett bildredigeringsprogram som hanterade detta.
Vid statiska motiv tar man med fördel ett antal alternativexponeringar, E-3/E-30 är båda mycket snabba med 5fps och har alldeles utmärkta funktioner för detta, såsom:
• AE bracketing ___[ ±0.3 | ±0.7 | ±1.0 ]EV & [ 3 | 5 ]fps
• ISO bracketing __[ ±0.3 | ±0.7 | ±1.0 ]EV & [ 3 ]fps
• Flash bracketing _[ ±1/3 | ±1/2 | ±1/1 ]EV STEP & [ 3 ]fps
Jag har nu fått upp ögonen för vad HDR-teknik kan göra, så jag kollade lite på vilka alternativ som finns. Digital bildbehandlingsteknik kan bara bli bättre och bättre, från att rudimentärt processas externt till att fullständigt integreras i bildbehandlingskedjan. Ett historiskt exempel på denna trend är just DFS, dark frame subtraction.
Ref:
Exponeringsmätningen med de modernare Olympus-kamerorna är mycket god (E-300 är lite vanskligare) och särskilt uppskattas möjligheterna till SPOT, SPOT-HIgh, SPOT-SHadow, speciellt de två senare där man selektivt likt tonskalan kan välja det ljusaste resp. mörkaste parti man vill behålla teckning i. SPOT-mätningen fungerar utmärkt även vid TTL-blixtfoto. (Att sen FL-36R är hälften så ljusstark som Olympus FL-50R är en annan femma, så jag har även börjat kika på Metz 48 AF-1O / Metz 58 AF-1O).
Jag valde att fotografera RAW+JPEG; Tvåblixtars-combo som är unikt med E-300, samt E-3 med FL-36 och TTL-blixtteknik. En del bilder fick hårda urfrätta partier från reflexer från blixten, där jag därför valde att göra flera alternativa rå-konverteringar, samt sammansätta dessa med HDR-teknik, alt. jobba i flera lager med ett bildredigeringsprogram som hanterade detta.
Vid statiska motiv tar man med fördel ett antal alternativexponeringar, E-3/E-30 är båda mycket snabba med 5fps och har alldeles utmärkta funktioner för detta, såsom:
• AE bracketing ___[ ±0.3 | ±0.7 | ±1.0 ]EV & [ 3 | 5 ]fps
• ISO bracketing __[ ±0.3 | ±0.7 | ±1.0 ]EV & [ 3 ]fps
• Flash bracketing _[ ±1/3 | ±1/2 | ±1/1 ]EV STEP & [ 3 ]fps
Jag har nu fått upp ögonen för vad HDR-teknik kan göra, så jag kollade lite på vilka alternativ som finns. Digital bildbehandlingsteknik kan bara bli bättre och bättre, från att rudimentärt processas externt till att fullständigt integreras i bildbehandlingskedjan. Ett historiskt exempel på denna trend är just DFS, dark frame subtraction.
Ref: