Annons

HDR-fotograf i Sthlm sökes...

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Haglund

Ny medlem
... för att pröva om HDR kan berika mäklar/lägenhets-fotografering?

I slutet av augusti säljer jag min topp-renoverade bostadsrätt på Nockeby Torg i Bromma. Jag kommer att anlita den största mäklarbyrån här i Bromma som förutom bilder på Hemnet etc även trycker upp mycket högkvalitativa prospekt, reklamblad samt annonser.

Jag söker nu dig som är lika nyfiken som jag på om HDR-fotografering kan förhöja kvaliteten på alla bilder, inte minst kvällsbilder från balkongen, kvällsbilder interiört med befintlig kontrastrik punktbelysning och kvällshimmelen utanför fönstren etc.

Din "morot" blir att kunna tillfoga mäklarens trycksaker till ditt CV / din portfolio (och därefter kunna erbjuda HDR-fotografering till andra Mäklare). Min "morot" är att nå bättre/annorlunda bilder än de som mäklarens traditionella fotograf tar - att min lägenhet "sticker ut". (Ingen ekonomisk vinning utan ett experiment).

(Det är inte extrem HDR-känsla jag är ute efter, utan att du utnyttjar det stora kontrastomfånget på ett smart sätt när du bearbetar/färgkorrigerar bilderna).

Detta är på intet sätt förhandlat med mäklaren, det finns ingen ekonomisk vinning i detta - jag vill att du och jag prövar oss fram vid några tillfällen nu under sommaren. OM vi lyckas få fram något unikt så ser jag ingen anledning till att inte mäklaren skulle vilja använda dina bilder när vi visar upp dem.

Vad tror ni läsare om idén här på forumet ???

(Intresserade kontaktar mig direkt via message-funktionen).

Mvh

Lars Haglund
Bromma
 
jag har gjort många jobb där jag blivit kontaktad utav kunden för att dom sett mina bilder men i dom fallen så har kunden sagt till mäklaren att om han ska få uppdraget så gäller denna fotograf. Eftersom mäklaren inte behöver använda den fotograf dom brukar använda så självfallet får jag betalt. Just för kvällsbilder från balkong så tycker jag att ren Hdr bild oftast blir lite (matta) finns andra sätt att få teckning på större delen av innehållet i bilden. Om jag vore dig så skulle jag nog inte vänta till augusti o sälja för priserna har börjat backa o kommer det en ränte höjning till innan dess så blir det inte bättre.
Jag hade testat att lägga ut om någon vecka o testat markanden o sett om du kommer upp till den nivån du tycker är ok o skulle det inte komma upp i den så kan du dra tillbaks ditt objekt o testa senare.

om vi går tillbaks några år när priserna sjönk förra gången då provade folk att sälja på våren tidig sommar o fick inte vad dom fick vilket dom trodde berodde på stort utbud så vad hände? Dom gick ut på hösten o då kom alla som inte fick vad dom ville på våren samt nya objekt varvid utbudet blev ännu större än på våren. För att komma in på mäklarkontor så behövs det betydligt mer än hdr bilder från ett objekt. Hade jag varit dig så hade jag tagit en riktigt duktig fotograf för att kunna nå ut till så många som möjligt o inte tänkt på om det kostat ex tusenlappar för det är småpengar i samband med en försäljning av ett hus. Dessutom så är kostnaden avdragsgill i din försäljning.
 
Om det är den mäklaren jag tror att du menar använder han redan en fotograf som behärskar HDR till fullo.
 
... för att pröva om HDR kan berika mäklar/lägenhets-fotografering?

I slutet av augusti säljer jag min topp-renoverade bostadsrätt på Nockeby Torg i Bromma. Jag kommer att anlita den största mäklarbyrån här i Bromma som förutom bilder på Hemnet etc även trycker upp mycket högkvalitativa prospekt, reklamblad samt annonser.

Jag söker nu dig som är lika nyfiken som jag på om HDR-fotografering kan förhöja kvaliteten på alla bilder, inte minst kvällsbilder från balkongen, kvällsbilder interiört med befintlig kontrastrik punktbelysning och kvällshimmelen utanför fönstren etc.

Din "morot" blir att kunna tillfoga mäklarens trycksaker till ditt CV / din portfolio (och därefter kunna erbjuda HDR-fotografering till andra Mäklare). Min "morot" är att nå bättre/annorlunda bilder än de som mäklarens traditionella fotograf tar - att min lägenhet "sticker ut". (Ingen ekonomisk vinning utan ett experiment).

(Det är inte extrem HDR-känsla jag är ute efter, utan att du utnyttjar det stora kontrastomfånget på ett smart sätt när du bearbetar/färgkorrigerar bilderna).

Detta är på intet sätt förhandlat med mäklaren, det finns ingen ekonomisk vinning i detta - jag vill att du och jag prövar oss fram vid några tillfällen nu under sommaren. OM vi lyckas få fram något unikt så ser jag ingen anledning till att inte mäklaren skulle vilja använda dina bilder när vi visar upp dem.

Vad tror ni läsare om idén här på forumet ???

(Intresserade kontaktar mig direkt via message-funktionen).

Mvh

Lars Haglund
Bromma

HDR är knappast optimalt, maska istället ihop olika exponeringar.

Men varför vill du inte betala en slant? Du kommer ju sälja ett mångmiljonobjekt, det finns stor ekonomisk vinning för dig.

Snacka dessutom med mäklaren, jag är inte så säker på att det är bra att bilderna sticker ut på det sättet du tänkt, bilderna ska visa objektet på ett rättvisande sätt, inte vara konstutställning.

Vill du maximera säljvärdet, ge mäklaren en ordentlig bonus istället och vänta inte, sälj nu.

Lycka till!
 
Om lägger ut en topprenoverad bostadsrätt till försäljning och därutöver anstränger sig extra för att den skall "sticka ut" (= få mer intressenter -> mer potentiella budgivare) så är väl "ekonomisk vinning" precis de man eftersträvar? : )

Därmed inte sagt att det kan vara ett kul projekt för någon som känner sig sugen på det.
 
Stort tack så här långt...

Jag backar på att någon skulle vilja experimentera gratis.

Men det känns svårt för mig att propsa på att Mäklaren inte skall använda sin ordinarie fotograf utan att jag själv se att den fotograf jag hittar här på Fotosidan verkligen når ett steg längre - så gärna ett litet "gratis" test först där vi kan se om HDR skulle kunna göra att vi slipper utfrätt punktbelysning, utfrätt kvällshimmel, att vi kan "dra" i lågdagrarna och få fram allt i "Nockeby Torg by night".

Titta på den här bilden här på Fotosidan - den har precis det stora kontrastomfång (tack vare HDR utan effektsökeri) som jag är ute efter... http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2337752.htm

Så igen - OM någon känner sig sugen på att först prova gratis med en bild från balkongen ned över Nockeby Torg en tidig kväll med rosa himmel... så får den personen givetvis även betalt för en full fotografering i nästa steg. Troligen täcker inte en sådan betalning all efterbearbetning som HDR medför, därtill bearbetning av "Barrel distortion" för att få bort de geometriska problemen med vid optik etc, men det är då jag hoppas att mäklarens trycksaker kan bidra till din CV/portfolio som "morot".

Mvh

Lars Haglund
 
Om ditt objekt är attraktivt så borde du kunna ställa krav till mäklaren och använda en annan fotograf än den ordinarie, om allt de förmedlar ser utfrätt ut ect. Annars, kolla av på hemnet och hur bilderna ser ut, välj mäklare efter fotografierna. Jag tror själv att fotografen är en viktig nyckelperson i själva försäljningen, är en själv ;)

Sedan är det viktigt att du förbereder dig inför en fotografering. Kommer själv ut ibland och det ser för taskigt ut. Då gör jag det bästa av situationen, har max en och en halv timma på mig. Ska jag röja, gömma kablar och fixa så blir det mindre tid till att komposera bilderna. Ta bort allt onödigt, småsaker och rensa i köket, hall ect.

Det finns olika tekniker när det gäller HDR. Vissa kör via automatik i program, andra sitter manuellt och gör det som ett hantverk. HDR är när man tar flera bilder åt samma håll men med olika exponeringar och sedan sätter man ihop den bästa informationen från varje exponering. Tekniken uppfanns på 1800-talet i ett mörkrum :)
 
Jag backar på att någon skulle vilja experimentera gratis.

Men det känns svårt för mig att propsa på att Mäklaren inte skall använda sin ordinarie fotograf utan att jag själv se att den fotograf jag hittar här på Fotosidan verkligen når ett steg längre - så gärna ett litet "gratis" test först där vi kan se om HDR skulle kunna göra att vi slipper utfrätt punktbelysning, utfrätt kvällshimmel, att vi kan "dra" i lågdagrarna och få fram allt i "Nockeby Torg by night".

Titta på den här bilden här på Fotosidan - den har precis det stora kontrastomfång (tack vare HDR utan effektsökeri) som jag är ute efter... http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2337752.htm

Så igen - OM någon känner sig sugen på att först prova gratis med en bild från balkongen ned över Nockeby Torg en tidig kväll med rosa himmel... så får den personen givetvis även betalt för en full fotografering i nästa steg. Troligen täcker inte en sådan betalning all efterbearbetning som HDR medför, därtill bearbetning av "Barrel distortion" för att få bort de geometriska problemen med vid optik etc, men det är då jag hoppas att mäklarens trycksaker kan bidra till din CV/portfolio som "morot".

Mvh

Lars Haglund

Ena sekunden ska du ha en kvällsbild o på em sådan behöver du ingen ren hdr bild för att fräta ut en mörkblå himmel det lyckas nog få med, nästa steg så ska du ha en bild med rosa himmel låter mer som en bild mot solen i solnedgång. Vad har du för läge på din (balkong) ? Om man ska pria en utsikt då tycker jag den verkligen ska sticka ut för annars tillför det inget. Men det absolut viktigaste är att gå ut med objektet i rätt tid o jag tror att det inte blir bättre i höst utan sämre pga flera orsaker. Vad jag inte förstår är om du väljer mäklare varför tar du inte en som kan ge dig dom bilder du vill ha? Många kunder har en övertro på sitt objekt o tycker sitt (läge,utsikt) är bättre än vad det är. Skulle du kunna ta en bild på ditt nockeby light så jag kan se vad du har för förutsättningar. Här kommer det en bild med söder ala night.
 

Bilagor

  • 10webex.jpg
    10webex.jpg
    22.4 KB · Visningar: 276
tyvärr blir inte uppladdningen till fotosidan snygg med bilden men du kan se liknande bilder på min hemsida på bla hotel picture samt på indoor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.