Annons

HDR-foto med EOS 1Ds mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Jag har testat lite HDR-plåtande, och det har funkat bra. Dels med 20D och dels med 1Ds mk II.

Har ett litet problem dock. När man har ställt in Auto Exposure Bracketing på de steg man vill ha, jag kör 2 EV-steg, så ställer jag sen kameran på serietagning och självutlösning på stativ. Båda kamerorna tar tre bilder precis som de ska, men 1Ds mark II tar de två första bilderna med samma exponering och endast den sista blir överexponerad. Den först bilden som expineras blir ju rätt expionerad och den andra bilden som exponeras SKA ju vara underexponerad 2 EV.

Det funkar jättebra på 20D, och där kan jag även se på bildens info att slutartiderna är olika på alla tre bilderna. På 1Ds mark II däremot, så står samma slutartider och bländarvärden på alla tre bilderna, med tillägget -2EV eller +2EV. Men de två första bilderna är exponerade liksadant som sagt.

Jag har tills vidare löst det genom att ställa in slutartiderna manuellt, men det tråkiga är ju att man då inte får bilderna tagna från exakt samma position på stativet och således får lite problem med ghosting när man sammanfogar bilderna för HDR.

Någon som har stött på samma problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.