Annons

HDR Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Turbouffe

Medlem
Hej,

Har provat HDR funktionen på min Canon 6D,

Men jag blir inte riktigt överens med kameran där.

Jo den tar som jag fattat det 3 bilder, bra och sätter ihop dessa 3 till 1.
Hmm ja det är väl bra ....eller ? Då man ska sätta ihop det i elements så finns ju bara 1jpeg fil.
Å då vill inte elements öppna redigeringen av HDR.

Och kameran vill inte fota HDR i Raw( om man inte gör det manuellt)

Eller har jag missat någon inställning ?


Tips mottages
 
Använd Bracketing (gaffling) och spara tre separata råfiler. Ska du spara i HDR direkt ur kameran är det JPG och en fil som gäller.
 
Använd Bracketing (gaffling) och spara tre separata råfiler. Ska du spara i HDR direkt ur kameran är det JPG och en fil som gäller.

Ok,
ska prova bracketing,

Men om man tar jpeg-filen som skapas av kamerans HDR funktion,
det blir inte mycket HDR i den upplever jag, hur behandlar/eller vad gör ni med dessa ?
 
HDR betyder high dynamik range. Det jag tror du är ute efter är tonmappning med extrema färger som oftast förknippas med HDR. Gillar du inte kamerans versione så måste du göra egen tolkning.
 
HDR direkt i kameran blir sällan särskilt bra helt enkelt. Det är inte heller någon skillnad på HDR-bilden direkt ur kameran jämfört med vilken annan Jpeg-bild som helst. Du kan alltså inte öppna den i något HDR-program utan får redigera den som vilken annan bild som helst.

Det låter som att du är ute efter HDR-effekten och inte direkt att ta bilder med stort dynamiskt omfång som ser naturliga ut? Isåfall är det tonemapping som ger dig det och det kan man göra med bara en RAW. 2-3 blir dock oftast bättre.

Edit: Rommel, great minds think alike ;-)
 
HDR direkt i kameran blir sällan särskilt bra helt enkelt. Det är inte heller någon skillnad på HDR-bilden direkt ur kameran jämfört med vilken annan Jpeg-bild som helst. Du kan alltså inte öppna den i något HDR-program utan får redigera den som vilken annan bild som helst.

Det låter som att du är ute efter HDR-effekten och inte direkt att ta bilder med stort dynamiskt omfång som ser naturliga ut? Isåfall är det tonemapping som ger dig det och det kan man göra med bara en RAW. 2-3 blir dock oftast bättre.

Edit: Rommel, great minds think alike ;-)

Tack för bra svar, visst finns intresse av att göra någon bild med lite extremare färger, men inte något vansinne, trodde det skulle visas mer i kameran, men det är som ni säger att man får justera till det som man vill ha det i efterhand.
Tack för hjälpen
 
Har provat bracketing, funkar bra men kameran sätter även där ihop alla bilderna till 1.

Vad är det för inställning jag inte hittar så kameran låter var bild bli sin så att säga,
eller gör den det i bracketing ?

Jag provade även köra 9st bilder men då körde den 3st, så fick jag trycka om 2ggr till för serie om 3st bilder, även där monterade kameran ihop alla 9st bilder.

Säkert fantastisk funktion men nu skulle jag ju vilja ha isär bilderna.....

Nån som vet hur ?
 
Har provat bracketing, funkar bra men kameran sätter även där ihop alla bilderna till 1.

Vad är det för inställning jag inte hittar så kameran låter var bild bli sin så att säga,
eller gör den det i bracketing ?

Jag provade även köra 9st bilder men då körde den 3st, så fick jag trycka om 2ggr till för serie om 3st bilder, även där monterade kameran ihop alla 9st bilder.

Säkert fantastisk funktion men nu skulle jag ju vilja ha isär bilderna.....

Nån som vet hur ?



Men mitt klommer hade blandat in Multiexponering....
Då funkar det dåligt ....

Funkar klockrent nu när man bara justerar Exp.komp/AEB

Tack för hjälpen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.