Annons

HDMI <> DVI; kvalitetsskillnad bildmässigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Är det någon skillnad på bildkvalitet beroende på om man använder DVI eller HDMI?

Jag har en HP-dator med d:eek: skärm som jag hittills anslutit med HDMI-kabel. Tänker nu ansluta även TV:n till datorn, och för att få med ljudet dit använda HDMI. Då återstår DVI-kontakten på datorn för att ansluta ordinarie skärmen, och frågan är alltså om det då blir sämre bild än med HDMI-anslutningen?
 
Nej. Skillnaden är att hdmi är både ljud och bild, dvi är bara bild (men samma bilddata som hdmi).
 
Tack Erland!

Efter litet studier fick jag uppfattningen att det skall vara som du säger, men jag var inte helt säker. Det är inte alldeles lätt för en supergröngöling att förstå sådant här ;-)

Då kör jag vidare och kopplar TV-n till HDMI! Tack igen för ett mycket snabbt svar!
 
HDMI är väl begränsad till 1900x1080 upplösning.

DVI-D stödjer högre och passar därför bra t.ex till 30 tums dataskärmar med 2560x1600 upplösning.

Displayport är nog bäst dock. Men det kommer nog inte slå på ett tag.

Men HDMI räcker såklart bra till TV.
 
I både HDMI, DVI och DisplayPort är ju signalen digital, därför ska kabeln teoretiskt inte ge någon kvalitetsförlust. Självklart kan en digital signal påverkas i kabeln, men det ger andra effekter än generell kvalitetsförlust.

Andra bullar blir det om man kopplar in skärmen via en gammal hederlig VGA-kabel! :D Jag testade det på min 24" skärm på skoj..men det var inte så skoj! Det var en hemsk upplevelse, och jag är så glad att vi nuförtiden har digital signalöverföring mellan dator och skärm! :)
 
HDMI är väl begränsad till 1900x1080 upplösning.

DVI-D stödjer högre och passar därför bra t.ex till 30 tums dataskärmar med 2560x1600 upplösning.

HDMI 1.3 klarar 2560×1600 med 30-bitars färg. Vill man ha däremot ha 48-bitars färger (varför man nu behöver det - HDTV är begränsat till 30 bitar), så är man "begränsad" till 1920×1200. HDMI 1.4 klarar 4096×2160, dvs samma upplösning som digitala biografer.

I praktiken är man med andra ord begränsad av vilken utrustning man skall koppla ihop - inte vilken KABEL man använder...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.