ANNONS
Annons

HD-DA 1,4x converter.

Produkter
(logga in för att koppla)

icehacker

Aktiv medlem
Drar mitt strå till stacken och delar med mig av lite erfarenheter kring pentax telekonverter.
Jag tvekade länge av två skäl.
1. Skulle bildkvaliteten sjunka så pass att jag inte blev nöjd?
2. Priset. Om nu inte bildkvaliteten höll så var det ju 4500:- utkastade.

Anledningen till att jag skaffade den var att mitt fågelfotograferande stoppar vid DA* 300mm. Ibland behöver man komma lite närmare och jag sitter sällan i gömsle. Mitt 300mm är snorskarpt och på rimliga avstånd så kan jag inte önska mig bättre.
Jag har nu kört med konvertern över hela sommaren och det som överraskar mig är faktiskt att bildkvaliteten inte försämras på rimliga avstånd. Säg uppskatningsvis över 25 meter då börjar skärpan att "mjukna" lite. Jag är heller ingen frihandsskytt utan har som regel mitt stativ med mig.

Nästan alla bilder har jag kört med största bländare 5,6 som det blir med 1,4x konvertern påkopplad mitt 300/4. Jag kan se en viss förbättring av bildkvaliteten när jag går upp till f8 eller f11 men då knaprar den ju ljussteg och tillåter situationen det så är det väl ok, fast till fågel vill man ha snabba tider!

Om jag skulle våga mig på ett utlåtande så kan jag så här i efterhand konstatera att konvertern är värd sitt pris. Jag vet inte så mycket om det nya 150-450mm objektivet men det är ju ganska mycket mer pengar det handlar om och för mitt amatörfotograferande känns det lite knepigt med att det objektivet inte är snabbare än 5,6 på 450mm och då har jag ju inte vunnit så mycket.
Kan vara värt att jämföra 300mm+1,4 con VS 150-450mm på 450mm och jämföra bildkvaliteten.

Hej!

Roligt att nån delar med sig av lite erfarenheter. Jag har ett I-landsproblem, jag ska gå och titta på friidrotts-VM på söndag. Ett morgonpass och ett kvällspass. Jag vill bara ha 1 objektiv med mig, och K-3an. Ska jag välja DA*60-250/f4 med HD-DA 1,4x converter (84-350/f5,6), eller DFA 150-450/f4,5-5,6? Båda objektiven är ju knivskarpa i sig. DA*60-250 vet jag av erfarenhet funkar mycket bra ihop med konvertern.

DFA 150-450/f4,5-5,6 med konvertern har jag inte hunnit testa tillräckligt mycket än. Objektivet är ju snorskarpt i sig, även på full öppning och max brännvidd. Men min gissning är ändå att det blir DA*60-250/f4 med HD-DA 1,4x converter som får åka med, men jag har inte bestämt mig än. Eller så kör jag med båda, varsitt pass.

Är det nån som har provat DFA 150-450/f4,5-5,6, och jämfört med och utan konvertern? Bilder?

Kan nog bara hålla med föregående talare.

Tyvärr har jag problem med mitt 300 som inte vill sätta fokuset. Den liksom tvekar och avslutar fokuseringen och då måste jag börja om igen. Detta kan ibland behöva upprepas 5-6 gånger innan fokus kan konfirmeras av kameran.

Har testat flera olika kameror men problemet finns fortfarande där.Först trodde jag det berodde på TC:n men den fungerar på andra objektiv men där blir inte skärperesultatet så bra istället.

Har t.ex. provat på Sigma 150-500 men som sagt, det blir inte bra.

Kan nog bara hålla med föregående talare.

Tyvärr har jag problem med mitt 300 som inte vill sätta fokuset. Den liksom tvekar och avslutar fokuseringen och då måste jag börja om igen. Detta kan ibland behöva upprepas 5-6 gånger innan fokus kan konfirmeras av kameran.

Har testat flera olika kameror men problemet finns fortfarande där.Först trodde jag det berodde på TC:n men den fungerar på andra objektiv men där blir inte skärperesultatet så bra istället.

Har t.ex. provat på Sigma 150-500 men som sagt, det blir inte bra.
Har du uppdaterat firmware i kameran?

Har du uppdaterat firmware i kameran?

Jo, jag har ju det :(. Provat med K7, K5, K5 IIs (ver 1.07), K3 (ver 1.11). Kameraservice i Kungsör har bytt SDM motor en gång - blev inte bättre. Nu är objektivet inskickat en gång till.

En bild som denna kan det ibland behövas fem-sex omfokuseringar innan fokuset låses.

Bilagor

• Blomma.jpg
    Blomma.jpg
    78.9 KB · Visningar: 32
Hur gick det?

Hur gick det med ditt fotograferande på VM? vad valde du och hur blev resultatet.
OBS! Det är lag på att dela med sig av erfarenheter :)

Hej!

Roligt att nån delar med sig av lite erfarenheter. Jag har ett I-landsproblem, jag ska gå och titta på friidrotts-VM på söndag. Ett morgonpass och ett kvällspass. Jag vill bara ha 1 objektiv med mig, och K-3an. Ska jag välja DA*60-250/f4 med HD-DA 1,4x converter (84-350/f5,6), eller DFA 150-450/f4,5-5,6? Båda objektiven är ju knivskarpa i sig. DA*60-250 vet jag av erfarenhet funkar mycket bra ihop med konvertern.

DFA 150-450/f4,5-5,6 med konvertern har jag inte hunnit testa tillräckligt mycket än. Objektivet är ju snorskarpt i sig, även på full öppning och max brännvidd. Men min gissning är ändå att det blir DA*60-250/f4 med HD-DA 1,4x converter som får åka med, men jag har inte bestämt mig än. Eller så kör jag med båda, varsitt pass.

Är det nån som har provat DFA 150-450/f4,5-5,6, och jämfört med och utan konvertern? Bilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar