Annons

Hblad Pro-shadegänga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, jag har fått ett Hasselblad Pro-shade, den första icke nedvikbara modellen no 40231. Den kom utan adapterringar som jag kanske ska jaga ifatt. Men jag misstänker att motljusskyddet kan vara modifierat av förra ägaren och skulle vilja stämma av det med någon av er som har ett dylikt skydd. Den förra ägaren körde med Rollei och jag vet att han modiferade något skydd för att den skulle passa Rollei. Men eftersom jag inte vet hur Rolleis gänga ser ut och jag vet inte hur adaptrarnas gänga mot skyddet ska se ut så är jag lite ställd. Om jag beskriver hur det ser ut där baktill på skyddet så kanske ni kan stämma av med ert skydd? Ok:

Gängan är en bajonettgänga med fyra flänsar. Bajonetten är ca 78 mm i diameter i ytterkanten och några mm mindre i innerkant. På var sin sida sitter en liten plugg med en genomgående gänga för något. Från basplatten sticker bajonetten upp ca 8 mm.

Det är i dessa lägen jag skulle vilja ha en liten digitalkamera...

/Erik

Lite svårt att förklara med enbart text, men man gör väl ett försök! Beroende på vilket objektiv du har så är det olika adapterringar. Adapterringarna fästes i motljusskyddet med två små skruvar på ömse sidor av ringen, skruvarna är konformade så att själva adapterringen kläms fast, ringen skall alltså gå att rotera i skyddet.
Till de gamla C-objektiven så skall vidvinkelobjektiven ha en adapterring med gänga (serie 63) eftersom dessa inte har någon bajonett i fronten, normalobjektiven och uppåt har en adapterring med bajonettfattning (B 50). Jag är osäker hur det är med CF-objektiven och framåt, dessa objektiv har en större diameter, vet inte ifall deras adapterringar passar i den första versionen av motjusskyddet.
Not: för teleobjektiven, 150 och uppåt, måste skyddet kompletteras med plåtramar som monteras i fronten på skyddet.

Jag hoppas att det hjälper dig lite, är det C-objektiv du har, skall det inte vara några problem, förutsatt att förra ägaren inte har ändrat basplattan på motljusskyddet.

/Magnus

Jim: ingen scanner överhuvudtaget, men om allt går som det ska kommer den att stå på bordet om en månad.

Magnus: på din beskrivning verkar det som att någon har modifierat fattningen (helt enkelt skruvat dit en annan) till någon annan kamera. Osis.

Jag återkommer i frågan när scannern har kommit så ska jag visa med en instruktiv bild. Kanske kan vi då klura ut till vilken kamera/objektiv den passar.

/Erik

CF-objektiven har en yttre bajonettfattning med fyra flänsar. Det finns tre storlekar: ø60, ø70 och ø93. De flesta objektiv har storlek 60.

Jag har ett gammalt Proshade (40676) i nyskick om någon vill köpa det. Det är den hopfällbara modellen med skenan i botten, adaptern är för ø60.

Hej Erik!

Bifogar en bild som visar vad som behövs.
C-objektiven har ju gängfattning och CF har bajonett.
Det krävs alltså två olika huvudtyper av ringar.
Sedan kan respektive ringtyp ha olika diameter förstås.
Ringarna fästs med de två snedställda skruvarna på själva motljuskyddet.
Vad som inte syns på bilden är den slits för 75 mm gelatinfilter eller liknande som finns på varje ring.

ragnar

Bilagor

• hblmotljusx.jpg
    hblmotljusx.jpg
    28.8 KB · Visningar: 102
Tack för det Ragnar, jag kan se på ditt skydd att det skiljer sig från mitt. Då är det nog så att mitt är modifierat för att passa Rolleis objektiv på den yttre bajonetten. Kanske kan vara intressant om någon Rolleifotograf läser det här.

Men du skriver att c-objektiven har skruvgänga, de har väl också bajonett, B-50. Ok det finns några med skruv, ex 40 och 50 mm. Kanske ska satsa på ett modernare motljusskydd.

Tack för assistansen.

/Erik

Erik!

Rätt! Jag har en Distagon 50 mm C-glugg med gänga.
Andra C-objektiv har bajonett.
Tänkte inte på det ...

ragnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar