Sumpen
Aktiv medlem
Hej, jag har fått ett Hasselblad Pro-shade, den första icke nedvikbara modellen no 40231. Den kom utan adapterringar som jag kanske ska jaga ifatt. Men jag misstänker att motljusskyddet kan vara modifierat av förra ägaren och skulle vilja stämma av det med någon av er som har ett dylikt skydd. Den förra ägaren körde med Rollei och jag vet att han modiferade något skydd för att den skulle passa Rollei. Men eftersom jag inte vet hur Rolleis gänga ser ut och jag vet inte hur adaptrarnas gänga mot skyddet ska se ut så är jag lite ställd. Om jag beskriver hur det ser ut där baktill på skyddet så kanske ni kan stämma av med ert skydd? Ok:
Gängan är en bajonettgänga med fyra flänsar. Bajonetten är ca 78 mm i diameter i ytterkanten och några mm mindre i innerkant. På var sin sida sitter en liten plugg med en genomgående gänga för något. Från basplatten sticker bajonetten upp ca 8 mm.
Det är i dessa lägen jag skulle vilja ha en liten digitalkamera...
/Erik
Gängan är en bajonettgänga med fyra flänsar. Bajonetten är ca 78 mm i diameter i ytterkanten och några mm mindre i innerkant. På var sin sida sitter en liten plugg med en genomgående gänga för något. Från basplatten sticker bajonetten upp ca 8 mm.
Det är i dessa lägen jag skulle vilja ha en liten digitalkamera...
/Erik