Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hbl 2000 Fc/m Sv

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Någon som vet något om dessa HBL 500C/M Och HBL 2000 FC/M SV?

Något att börja fota mellanformat med? Det är ju billiga..

Några tips ang Hasselblad.För egen del så använder jag 500 cm huset och cf optiken, och jag kan inte klaga på varken kameran eller optiken.500 cm är nog det bästa kamerahus som Hasselblad har gjort, helt fantastisk mekanik och mycket rolig att fota med. Begmarknaden är mycket stor, och man kan göra verkliga fynd ibland. Om jag skulle köpa en bladare i dag så skulle jag satsa på ett beg 500cm hus och några beg c-gluggar. Den andra kameran 2000 Fc/m som du nämnde är en ridåslutarkamera, och man kan väl säga att den modellen krånglade en hel del, så den ska du inte köpa. Nej satsa på cm- huset istället, det är en modell som bara går och går.Om du vill veta allt om Hasselblads kameror och optik så kan du ringa till David Knapman på Pro Cameraservice, det han inte vet om Hasselblad är inte värt att veta, dessutom får du ett vänlig bemötande när du ringer honom Tel031-919403.

Lycka till :D

Du kan ju titta på 503 Cx också. Men endast om du anser att TTL-mätning är viktigt. Det är i övrigt i det närmaste identiskt med C/M. Prisskillnaden är väl drygt en tusenlapp begagnat.
Us

Tack för tipset ulf! Det som är synd med begagnat är att man inte kan se någon bild på nätet om man inte letar ihjäl sig!

Håller med Lars-Göran ovan. Jag har en 500 C/M och en 2000 FCW och bägge är kanonkameror. Risken med en 2000 är att OM ridåsluteren skulle krokna så är det inga billiga grejer att reparera. Satsa på en 500 C/M istället.
Sen måste jag ju säga att det är inte ofta dessa kommer fram p.g.a. vikt och långsam hantering. Det bli nästan bara småbild just p.g.a. det ! Men det beror ju såklart helt på vad man fotograferar.

......eller 500C som jag har, ännu billigare, är modellen innan, går inte att byta mattskiva på 5 röda, men verkstaden gör det och många finns redan med ljusstarkare skivor.

Jobbar man mycket i mörkrummet så tycker man inte att det är skoj med 24x36-neg. efter att ha förstorat några 6x6-neg. då gör det inget att den är lite tyngre än 135-kameran.

Hej!

Jag har också en 500C som jag är helt nöjd med. Men hade jag känt mig rikare när jag skulle köpa en mellanformatare hade det nog trots allt blivit en C/M även om skillnaderna dem emellan inte är så stora....

/ Fredrik

skalmac skrev:
......eller 500C som jag har, ännu billigare, är modellen innan, går inte att byta mattskiva på 5 röda, men verkstaden gör det och många finns redan med ljusstarkare skivor.

Jobbar man mycket i mörkrummet så tycker man inte att det är skoj med 24x36-neg. efter att ha förstorat några 6x6-neg. då gör det inget att den är lite tyngre än 135-kameran.

Jo, får man tag på en där skivan är bytt så OK. Skall man låta göra det är prisskillnaden nog uppäten.
Det beror ju litet på vilken 135-kamera man har men är det en F5 eller Canons motsvarighet så är ju "bladaren ett litet nätt verktyg....;) se nedan.
Us

Bilagor

• kamcord.jpg
    kamcord.jpg
    27.5 KB · Visningar: 200
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar