Annons

Hastigheten på Minolta Elite Scanner 5400

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag har inte fått svar från Minolta support på nedanstående frågor. Är det någon i forumet som har Elit 5400-scanner och kan svara i stället:

Sker alla funktioner inne i Scannern eller utförs funktioner som ICE, repborttagning och pixelpolish m.m. i datorn?

Det har hänt att skannern stannar och säger att det är slut på minne, vad kan det bero på?

Jag kör Photoshop parallellt, kan det inverka?

Jag har skapligt stark maskin och 512 MB primärminne. Behöver man kanske ännu mer minne.
Båda diskarna är stora och jättesnabba och har 8 MB cache.

Skulle man ha en ännu snabbare dator?

Beror lite på upplösning och andra saker.

ICE är en hårdvarufunktion, det genomlyser negativet med IR-ljus som då avslöjar report och dammkorn för att få en karta var den ska laga bilden.

Att det skulle vara slut på minnet är i sådant fall ett problem med mjukvaran mest troligt.

Om du kör Photoshop parallellt och du scannar bilder som tar upp mycket minne så kan det bli slut på minne och problem med att den stannar.

Snabbare dator hjälper inte, mer minne om du måste köra allt samtidigt.

Jag har nu fått svar från Minolta men det var ungefär som från Oraklet i Delfi, sa ingenting.
"En del behandling sker i datorn"

Märker då och då att scannern suger åt sig och låser hela datorn i en 10-15 sekunder.

Jag funderar på att uppgradera datorn som idag bara har Athlon +1800. Är det nån av er "Elite skannare" som har riktigt snabb dator t.ex mer än 2800 och säg 768-1024 i minne.
Skulle vara intressant att höra om processen verkar gå väsentligt fortare då. Det skulle underlätta investeringsbeslutet.
Jag har ett par tusen bilder kvar att skanna.

Att köra Photoshop parallellt tycker jag är ett måste. Jag fixar bilderna i stort sett på en gång.
Har byggt ett funktionsmakro som sparar ett antal musklick i justeringsprocessen och lite tid att göra något annat än att skanna.

Nu har jag själv uppgraderat min dator med AMD Sempron 3000+ och 1024 MB 400Mhz-minne.

Nu funkar scannern snabbare för det har visat sig att en hel del arbete sker i datorn och framför allt nu kan jag parallellt köra PS utan några som helst problem.
Så jag har fått svar på min fråga genom att själv göra uppgraderingen. Datorn har verkligen fått ett helt nytt liv. Kan verkligen rekommenderas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar