Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hastighet SD kort i Laptop
- Trådstartare Rommel
- Start datum
and30ers
Aktiv medlem
Här finns en del info http://www.robgalbraith.com/bins/reader_report_multi_page.asp?cid=6007-9438
Rommel
Avslutat medlemskap
Mja, då då är den enhet som begränsas en annan enhet.
Porten i en laptop och i en nyare stationär dator är ju direkt kopplad till moderkortet utan en extra adapter.
Nu är jag ute efter ca överföringshastigheten i en spn som sitter i laptopen om man nu antar att man har det snabbaste kortet som finns på marknaden.
Dvs SDHC läser väl teoretisk 30 MB/s och skriver halva kan vi säga. Helt meningslös om nu datorn enbart har kapacitet att skriva 10MB/s och läsa 5 MB/s.
Jag bryr mig alltså inte om donglar eller hur den beter sig i kameran.
/Stefan
and30ers
Aktiv medlem
Porten i en laptop och i en nyare stationär dator är ju direkt kopplad till moderkortet utan en extra adapter.
Kan du ge exempel på specifik laptop eller stationär du tänker på.
Rommel
Avslutat medlemskap
Kan du ge exempel på specifik laptop eller stationär du tänker på.
Nä, det var allmänt. Behvöver inga vetenskapliga tester, dvs som Rob Gailbraith gjort.
En uppskattning. Har för nuvarande USB sticka som Readyboost på en gammal trött dator. Funkar riktigt bra. Utom att den sticker ut och stör. Särskilt när barn ser den blinka och drar ut den o vips så försvinner den i nån vecka.
Det jag skulle vilja veta innan jag smiter o köper en SDHC är ifall den är snabbare än USB stickan eller åtminstone i närheten.
/Stefan
Göran Larsson
Aktiv medlem
Då kane det bara bli ett allmänt svar att det kan vara snabbare eller det kan vara långsammare. Bara för att kortläsaren sitter inbyggd i en dator innebär inte att den automatiskt får en viss hastighet. Den sitter fortfarande ansluten via USB, en intern USB-buss, och använder samma typer av kretsar som sitter i de lösa kortläsarna.Nä, det var allmänt.
Rommel
Avslutat medlemskap
Då kane det bara bli ett allmänt svar att det kan vara snabbare eller det kan vara långsammare. Bara för att kortläsaren sitter inbyggd i en dator innebär inte att den automatiskt får en viss hastighet. Den sitter fortfarande ansluten via USB, en intern USB-buss, och använder samma typer av kretsar som sitter i de lösa kortläsarna.
Aha åp det viset. Visste inte att den satt ihop med en USB buss. Får väl låna ett kort o testa då.
Trodde den satt med en snabbare buss.
/Stefan
and30ers
Aktiv medlem
Moderna datorer med inbyggda SDHC/CF-läsare använder väl USB2, PCIe eller SATA som interface mot läsaren. Oavsett borde du få ut minst 20MB/s från ett Extreme30 resp. minst 10MB/s från ett Ultra15. Hur snabb är din USB-sticka (?), troligtvis inte skitsnabb, det testar du lätt själv.
Snabbtest på min dator med en extern USB2-läsare:
Sandisk Extreme60 CF 32GB, drygt 20MB/s både läs och skriv
Sandisk Extreme30 SDHC 16GB, drygt 20MB/s både läs och skriv
Och en 1GB USB-sticka, läs 10MB/s, skriv 2.5MB/s
Samt en 2GB USB-sticka, läs 15MB/s, skriv 3.5MB/s
Rommel
Avslutat medlemskap
Moderna datorer med inbyggda SDHC/CF-läsare använder väl USB2, PCIe eller SATA som interface mot läsaren. Oavsett borde du få ut minst 20MB/s från ett Extreme30 resp. minst 10MB/s från ett Ultra15. Hur snabb är din USB-sticka (?), troligtvis inte skitsnabb, det testar du lätt själv.
Det var ett sånt svar jag ville veta. Att en USB sticka ska kunna användas som readyboost och förbättre prestandan är att den kan skriva 2.5 MB/s för små filer. Och min USB sticka hjälper redan till för att förbättra prestandan. Operativsystemets och alla småprograms cache lagra i stickan och så slipper datorn ha hårddisken som cache. Dels är hårddisken slöare vis små filer dessutom ogillar den att läsa/skriva cache med Lightroom tuggar stora filer i bakgrunden.
Det får bli en 16 GB SDHC med den snabbaste spec jag kan hitta. De är så billiga ändå.
/Stefan
sarnor
Avslutat medlemskap
Det får bli en 16 GB SDHC med den snabbaste spec jag kan hitta. De är så billiga ändå.
Tänk på att du bara kan använda 4GB till Ready boost. Jag kör själv med ett SD kort (20 Mb/s) i den interna kortläsaren, det fungerar utmärkt och uppmätt prestanda (Crystal Disk Mark) är bättre än en Sandisk Extreme USB sticka.
Rommel
Avslutat medlemskap
Tänk på att du bara kan använda 4GB till Ready boost. Jag kör själv med ett SD kort (20 Mb/s) i den interna kortläsaren, det fungerar utmärkt och uppmätt prestanda (Crystal Disk Mark) är bättre än en Sandisk Extreme USB sticka.
Tror Windows 7 klarar mer. vista däremot är 4 GB
/Stefan