Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hastighet på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
spelar det någon roll egentligen med hastigheten när man fotar landskap?

har både sandisk ultra 40mb/sek och sandisk extreme 90mb/sek

har aldrig märkt någon skillnad när jag fotar. kanske det tar längre tid att få in bilderna i datorn med 40mb/sek? det är dock inget jag lagt märke till heller.

Hur som helst, ska köpa några fler minneskort tänkte jag och fick syn på dessa 16gb
http://cdon.se/hemelektronik/sandisk-ultra-sdhc-class-10-uhs-i-48mb-s-16gb-p34790821

extremt billiga. finns det något negativt med dessa för mig som landskasfotograf och en canon 6d eller är det bara att slå till?

har 5-6st minneskort redan och alla är sandisk och har aldrig haft något problem med dom.
 
spelar det någon roll egentligen med hastigheten när man fotar landskap?

har både sandisk ultra 40mb/sek och sandisk extreme 90mb/sek

har aldrig märkt någon skillnad när jag fotar. kanske det tar längre tid att få in bilderna i datorn med 40mb/sek? det är dock inget jag lagt märke till heller.

Nej, oftast inte så kritiskt med att ha hög hastighet vid landskap tycker jag.

Räcker storleken med 16GB till så är det bara att köra på korten, eftersom topphastighet inte är så viktig. SanDisk är ett tillförlitligt märke.
 
Nej, oftast inte så kritiskt med att ha hög hastighet vid landskap tycker jag.

Räcker storleken med 16GB till så är det bara att köra på korten, eftersom topphastighet inte är så viktig. SanDisk är ett tillförlitligt märke.


tack för svar. Jo jag gillar 16gb bäst. förbereder inför usa-resan och då vill jag ha många kort att dela upp bilderna på ifall jag skulle tappa bort eller så. då är det dumt att ha alla bilder på ett 128gb till exempel.

Vill egentligen ha ett kort per dag.
 
Jag kör FujiX-T2 och där spelar det roll.
När den drar iväg med 12 fps så fyller man på några sekunder bufferten om man kör med SD kort som skriver 095 Mb/s.
Kör man istället Lexar 2000 så kan man köra ett par sekunder till.
Så för landskap spelar det ingen roll. Om man skall fota ett rådjur som springer igenom landskapet så kan det spela en roll.
Som vanligt finns det inget svar som är svart eller vitt.
 
Frågan gällde ju just landskapsfoto, så att du kan köra 12 fps med din kamera längre med snabbt kort är väl så där halvrelevant ...

Med det sagt så kör jag med Lexars snabbaste kort i min Fuji-kamera. Dels för att det går snabbare att tömma korten, och dels för att det drar mindre ström när skrivningen till korten går snabbare. Med en DSLR är det dock inte så viktigt eftersom man ändå har mycket bättre batterikapacitet än vi har med våra spegelfria.
 
Jag kör FujiX-T2 och där spelar det roll.
När den drar iväg med 12 fps så fyller man på några sekunder bufferten om man kör med SD kort som skriver 095 Mb/s.
Kör man istället Lexar 2000 så kan man köra ett par sekunder till.
Så för landskap spelar det ingen roll. Om man skall fota ett rådjur som springer igenom landskapet så kan det spela en roll.
Som vanligt finns det inget svar som är svart eller vitt.

Anders jag börjar bli väldigt trött på at alltid få en släng av er som står Fotosidan nära.
Utrycker jag mig inte tillräcklig klart här: Så för landskap spelar det ingen roll.
Måste jag starta inlägget med det och sätta det i fetstil för vara korrekt?
 
Du skrev ju tydligt att det inte spelar roll för landskap, men i en tråd som handlar om landskapsfoto är det inte särskilt relevant att det är bra med snabba kort för annat, vilket du ändå valde att ta upp för att visa hur bra det är med fujikamerorna. Tråden gäller en 6D och den kan inte dra nytta av så snabba kort ...

Jag är inte knuten till Fotosidan. Jag står fortfarande listad som Forumvärd, men är det inte längre och är inte moderator. Det är alltså bara jag som tycker att det kanske inte hade så mycket med saken att göra.

Tål du över huvud taget inga mothugg på dina inlägg?
 
Du skrev ju tydligt att det inte spelar roll för landskap, men i en tråd som handlar om landskapsfoto är det inte särskilt relevant att det är bra med snabba kort för annat, vilket du ändå valde att ta upp för att visa hur bra det är med fujikamerorna. Tråden gäller en 6D och den kan inte dra nytta av så snabba kort ...

Jag är inte knuten till Fotosidan. Jag står fortfarande listad som Forumvärd, men är det inte längre och är inte moderator. Det är alltså bara jag som tycker att det kanske inte hade så mycket med saken att göra.

Tål du över huvud taget inga mothugg på dina inlägg?

du tål ju inte mothugg just nu heller, så vad är skillnaden?

Mod: felredigerat
 
Är kortet tillräckligt långsamt kommer du säkert att märka det, men annars inte. När det gäller att läsa in bilderna i datorn så måste det vara USB3 för att märka någon skillnad om kortet inte är riktigt långsamt. USB2 ger bara kring 20 MB/s.
 
du tål ju inte mothugg just nu heller, så vad är skillnaden?

Mod: felredigerat

Jag har ofta fel och tål absolut mothugg, men när almdudler påstår att jag och andra medvetet motarbetar honom hugger jag tillbaks :) Det är inte relevant för tråden att hans Fujikamera kan dra viss nytta av snabbare kort när TS har en 6D.

Däremot finns det andra fördelar med snabba kort, men de har inte tagits upp.
 
Jag har ofta fel och tål absolut mothugg, men när almdudler påstår att jag och andra medvetet motarbetar honom hugger jag tillbaks :) Det är inte relevant för tråden att hans Fujikamera kan dra viss nytta av snabbare kort när TS har en 6D.

Däremot finns det andra fördelar med snabba kort, men de har inte tagits upp.

Jag råkade ta min nuvarande kamera som exempel. Något jag brukar göra. Till för någon månad sedan brukade det då stå Canon.
Det är fortfarande en bra rekommendation att köpa snabbare kort.
Ingen fotar normalt bara landskap.
Även om man fotar med en Canon 5D MKIII eller en NIkon 810.
I bland behöver man utnyttja bufferten fullt ut om man kör raw. Då vinner man ett antal bilder med ett snabbt kort.
Detta har inget mer Fuji att göra.
Så är detta helt klart också för dig AFE.
 
Ingen fotar normalt bara landskap.
Även om man fotar med en Canon 5D MKIII eller en NIkon 810.
I bland behöver man utnyttja bufferten fullt ut om man kör raw. Då vinner man ett antal bilder med ett snabbt kort.

Bra att veta att det inte finns någon som bara fotograferar landskap. Tack för det förtydligandet.
 
Bra att veta att det inte finns någon som bara fotograferar landskap. Tack för det förtydligandet.

Och vad vill du nu säga med detta?
Mitt medlemskap på fotosidan löper ut om en månad.

Många har skickar mig mail och uttryckt att de absolut vill jag skall stanna kvar.
Många tackar för de har lärt sig mycket från mitt deltagande.

Fast när det gäller att jag lär mig från fotosidan är utbytet lågt.
Det jag lär mig är oftast på DPR eller andra engelska siter. Eller på tyska.

Fotosidans ledning börjar bli lite som en sekt. Det finns bara en sanning.
Studerar man den tekniska utvecklingen så finns det många spår.
Tittar vi på dagens fotograferande så räcker redan det vi har väldigt långt.
Fast nu verkar det som jag blir konstant kritiserad vad jag nu än nämner.
Faktum är att jag behöver fotosidan mindre än fotosidan behöver mig.
 
Om jag hade varit moderator hade jag gripit in nu, raderat de senaste inläggen och sagt åt er att sköta det här käbblet via mejl. Men det är jag ju inte. ;-)
 
Jag råkade ta min nuvarande kamera som exempel. Något jag brukar göra. Till för någon månad sedan brukade det då stå Canon.
Det är fortfarande en bra rekommendation att köpa snabbare kort.
Ingen fotar normalt bara landskap.
Även om man fotar med en Canon 5D MKIII eller en NIkon 810.
I bland behöver man utnyttja bufferten fullt ut om man kör raw. Då vinner man ett antal bilder med ett snabbt kort.
Detta har inget mer Fuji att göra.
Så är detta helt klart också för dig AFE.

Jag fotar bara landskap med min eos 5d markiii, så jag är väl onormal då!
 
Jag fotar också bara landskap och natur så jag är nog ovanlig. Kanske någon byggnad också om jag är i något annat land. Med 99.8% landskap.

Hur som helst så tackar jag för era svar. Slog till på tre st av korten jag länkade till. Fotar aldrig serier eller något så hastigheten kommer funka fint för mig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.