Annons

Hasselblads winder CW

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Har gått ett tag och intalat mej själv om att det är en CW winder jag behöver!

Men min fråga är:
Finns någon som vet om windern på något sätt förkortar livslängden eller sliter mycket på kamerahus och magasin.
Jag använder kameran nästan varje dag, och det vore synd om jag skulle bli tvungen att byta mag efter ett par år bara för en winder slitit och dragit i kuggarna.
Eller är det just det här som Hasselblad menar med att deras winder "anpassar" sej till den kameran den sitter på?

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
Finns någon som vet om windern på något sätt förkortar livslängden eller sliter mycket på kamerahus och magasin.
Jag har Winder CW. Det är nog det smartaste köpet jag gjort. Kameran får ett superskönt grepp. Dessutom drar motorn väldigt lite batterier.

Att den skulle förkorta livsländen på kameran tror jag inte.
Jacob vP skrev:
Eller är det just det här som Hasselblad menar med att deras winder "anpassar" sej till den kameran den sitter på?
Japp, det gör den. När man monterar motorn hör man hur det liksåm surrar lite lätt, skruvar o muttrar grejar lite. Tar en sekund eller två. Sen är det bara o tuta o köra.

Tänk på bara att du inte ska ha något objektiv på kameran när du monterar motorn.

Jag kan bara hålla med Calle S. Som jag skrev i något annat forum: med winder CW (och handremmen) och PME45 blir det nästan lika smidigt som småbild.

Windern gör samma sak som fotografen gör med veven och det finns ingen anledning att tro att den skulle påverka kamerans livslängd. Förmodligen tvärtom, om jag ska döma av hur jag sett en del fotografer veva fram film!

åkidåki
Tack för svar.
Det låter ju bra.
Jag har ju en PME90 så det sitter nog fint med en winder på kameran också.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar