Annons

Hasselblads kunnare, vad betyder det här ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kimra

Medlem
God middag!
Jag har köpt mig en hasselblad 500 C/M från 1975, huset har blivit renoverat på Pro Camera Sevice. Jag har fått ett intyg på vad som är gjort och 12 månaders garanti.
1.Jag undrar över vad det betyder:
"Huset fullst. demont. för rengöring, rep.,och smörjn. Utbyte av spegelfjäder, avtryckar-fjäder och packningssats. Ompackning av spegelboett och linsstativ. Justering av kameralängd och spegelvinkel."
Som jag tolkar det är det hel renoverat och att jag inte behöver tänka på någon renovering på minst 15 år. Tolkar jag det rätt ?
2. Under tillbehörsfästet, finns det en svart rektangulär plata med ett hål i, vad är det ? Jag har aldrig sett det på någon hasselbladare. Det finns ett extra hål i fästanordningen för stativ också.
Kameran är till det ytter väldigt snyggt, fast den är svart. Ett 500 C/M hus + ett A12 magasin och ett 80/2.8 T* objektiv för 8000 kr tycker jag är ett bra köp eller vad tror ni ?
Jag har fortfarande öppet köp på den sen har jag 6 månaders garanti på alla delar.
Är det något jag behöver tänka på ?
Tacksamm för svar
kimra
 
kimra skrev:
God middag!
Jag har köpt mig en hasselblad 500 C/M från 1975, huset har blivit renoverat på Pro Camera Sevice. Jag har fått ett intyg på vad som är gjort och 12 månaders garanti.
1.Jag undrar över vad det betyder:
"Huset fullst. demont. för rengöring, rep.,och smörjn. Utbyte av spegelfjäder, avtryckar-fjäder och packningssats. Ompackning av spegelboett och linsstativ. Justering av kameralängd och spegelvinkel."
Som jag tolkar det är det hel renoverat och att jag inte behöver tänka på någon renovering på minst 15 år. Tolkar jag det rätt ?
2. Under tillbehörsfästet, finns det en svart rektangulär plata med ett hål i, vad är det ? Jag har aldrig sett det på någon hasselbladare. Det finns ett extra hål i fästanordningen för stativ också.
Kameran är till det ytter väldigt snyggt, fast den är svart. Ett 500 C/M hus + ett A12 magasin och ett 80/2.8 T* objektiv för 8000 kr tycker jag är ett bra köp eller vad tror ni ?
Jag har fortfarande öppet köp på den sen har jag 6 månaders garanti på alla delar.
Är det något jag behöver tänka på ?
Tacksamm för svar
kimra
Är det ett CF-objektiv eller den gamla modellen?
 
Objektiv fråga

Tack för snabba svar!
Jag vet inte vad det är för objektiv. Kan någon hjälpa mig med det ? Det står bara "Planar 1:2,8 f=80mm T*" och så serie nr.om det behövs kan jag skriva det.
 
Re: Objektiv fråga

kimra skrev:
Tack för snabba svar!
Jag vet inte vad det är för objektiv. Kan någon hjälpa mig med det ? Det står bara "Planar 1:2,8 f=80mm T*" och så serie nr.om det behövs kan jag skriva det.
Ok, kan du ändra bländare och tid separat, eller måste du "lyfta" ringarna utan att bländaren ändras när du byter tid och tvärtom?
 
kimra skrev:
Jag måste lyfta ringarna
Då är det den gamla optiken. Inget fel i den, skarp och fin. Däremot kan det kanske bli lite si och så med servicen i framtiden. Jag har hört att det är svårt med reservdelar till dem. Å andra sidan är 80mm väldigt vanlig, så det kanske inte blir några problem.
 
Under tillbehörsfästet sitter en svart rektulangulär plata med ett ca 2mm stort ogängat hål i. I fästanordningen för stativ finns det två gängade hål, ett (tror jag) för stativet ca 11mm brett,det andra ca 7mm brett sitter lite längre fram, också ett stativ fäste ?
 
kimra skrev:
Under tillbehörsfästet sitter en svart rektulangulär plata med ett ca 2mm stort ogängat hål i. I fästanordningen för stativ finns det två gängade hål, ett (tror jag) för stativet ca 11mm brett,det andra ca 7mm brett sitter lite längre fram, också ett stativ fäste ?

Det första hålet är ett pc-synkuttag för blixten som tidiga bladare hade. Har för mig att den synkar på "bakre ridån", den togs bort på de senare CM som tillverkades. Sök på nätet, speciellt photo.net så lär du hitta svaret. På min CM har jag bara ett 3/8 hål, dvs den stora, möjligen fanns det på äldre CM även gängat hål på 1/4, dvs det som är standard på mindre kameror.

/ERik
 
Iofs skriver du att det lilla hålet är ogängat, och det borde det inte vara om det är en blixtkontakt. I vilket fall som helst så hade äldre CM även blixtsynk på kroppan, kanske kan det vara det.

/eRik
 
Tack Erik !
Jag misstänkte att det kunde vara något sådant.
Tur att det finns människor som kan svara på frågor om så gamla kameror. Dyker det upp några fler "konstigheter" känner jag mig tryg att fråga här inne.
Nu ska jag bara ha tag i någon i min närhet som har en neg. scanner, så att jag kan börja lägga ut mina bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.