Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad500cm/vilket pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Skall sälja min hasselbladere.
500cm från 1978, A12mag från 1978, C Zeiss Planar 80mm Syncro, hama blixtskena & en blixt Starblitz 2500BTC.

Är i toppskick, genomgånget & renoverat Maj 2001 av Pro Camera.
5st filmer tagna sedan renoveringen.
Leveras i orginalkartong.

Har hört priser från 12000:- till över 16000:- men vad är ett skäligt pris att begära för denna utrustning?

Är optiken av den gamla typen, dvs inte CF, låter 16.000:- tokdyrt, tycker jag. Vad är magasinet för typ? Viker man "klämman" som håller fast spolen rakt ut, eller är det den som bara viks lite uppåt?
Blixten kan jag inget om.

Planar 80c, står det i renoveringspappret.
Hur vet man om det är cf? Står inget på objektivet.

Man viker klämman uppåt.

Hoppas det blev lite enklare mer beskrivit nu.

/Niklas

Planar 80c, står det i renoveringspappret.Hur vet man om det är cf? Står inget på objektivet.
Ok, då är det den gamla modellen. Det syns bl.a på att du inte kan ändra bländare eller tid individuellt utan att lossa spärren på sidan. Lite knöligare att jobba med, men optiskt sett är de fina.
Magasinet då, är det en klämma var för sig, dvs en för filmen och en för mottagarspolen? Alltså, kan du vika upp bara den ena om du vill? Då är det en äldre modell, nyare A12 har en "skena" som gör det snabbare att ladda.

Men vad kan man ta ifall skulle man sälja denna utrustning?
Svårt att säga, jag kollade runt lite...En CM ligger på typ 3800-4500:-. Scandinavian har ett par magasin i skapligt skick, priser runt 2800:- inkl moms. Ett sånt objektiv som du ska sälja har jag inte sett någonstans, men en CF 80mm kostar typ 7-9000:- beroende på skick. Nu är ju det här butikspriser...Man måste gå ner en del när man säljer privat.
Är dina grejer i megafint-skick, tja, svårt att säga, jag är ju ingen handlare;-) Men typ 9-10 lapp nånstans, men det är bara min uppskattning. Optiken är jag mest osäker på, vet inte hur den ska värderas. Du får kolla runt lite.

Jag köpte min Hasselbladutrustning beg. i höstas:

Alla prylar i supersnyggt skick, utom möjligen 16 magasinet, som bara är i bra skick...

500 C/M (1976, möjligen 1975)
80 mm Planar CT* (den metallfärgade, inte svarta)
Ett A12 magasin
Ett äldre 16 magasin
Blixthandtag
Fokuseringsskivor, sökare , div vevar
Framdragningsrattsljusmätare

pluss lite mer "bös" för 6500:-
(privatköp från ett fotoointresserat dödsbo som ville att kameran skulle brukas...)

Jag tror att jag gjorde ett väldigt bra kap, men mer än 10 papp hade varit ett ganska mycket sämre köp...

Synd att du tänker kränga en så trivsam kamera.:( Jag hoppas att du får nått lika värdefullt för pengarna!

/Anders

Såg en liknande kombination som din i en fotoaffär för 9800:-. Tips är att ringa en fotohandlare som handlar med Hasselblad och fråga.
// npet

Ja, 12000-16000 låter alldeles för mycket. Har också sett liknande kombinationer hos fotohandlare för runt 10000 och då har man även fått garanti på några månader.

När jag bestämde mig för att köpa en Hasselbladare fick jag också erbjudandet att köpa en 500 c/m, 80 CF, A12 samt ljusmätare (kommer inte ihåg märket) i mycket bra skick för 10000 kr vilket jag tyckte var ett bra pris (men bestämde mig istället för att köpa en 500C, 80C, C12 i bra skick för ca 5000 kr).

När du ska bestämma ett pris är det bästa nog att höra med någon fotohandlare vad de skulle sälja utrustningen för och sedan dra av en del i och med att du inte kan erbjuda garanti.

Hälsningar
Fredrik

Ps! Anders -> Jag blir avundsjuk varje gång jag tänker på ditt köp.....

Tycker att runt 10 låter ok för hus, mag och optik. Detta förutsatt att det är T* behandling på optiken. En service på hela paketet ligger idag på ca 3.000 kr, vilket man väl bör beakta. Mag i bra skick från slutet av 70-talet ligger väl kring 2.000, huset beror lite på vilken sökarskiva som finns, originalskivan är inte så ljusstark, kan ju vara bytt. Optiken ligger väl kring 4-5 kkr, utgår från att det är T*, borde vara det ifall hus o mag är från slutet av 70-talet. De två första bokstäverna i serienumret anger tillverkningsår, ersätt VHPICTURES med 1, 2, 3.. -..9, 0 så vips har du årtalet. Tillverkningsåret för 80:an är lite värre, men om det är från slutet av 70-talet borde serienumret vara nånstans över 6 miljoner. Har ingen aning ang blixten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar